سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
استاد حوزه و دانشگاه
تجمل گرایی ، تجمل گرایی است ممدوح و مذموم ندارد/ تجمل گرایی ضرب آهنگ نارضایتی از داشته ها

جمل گرایی ، تجمل گرایی است اگر منظور از "تجمل گرایی ممدوح" همان زندگی متوسط است پس باید سعی شود اسمش عوض و با ارائه برخی از ادله های بی اساس و واهی قبح آن در جامعه کم رنگ نشود .

تجمل گرایی تجمل گرای است ممدوح و مذموم ندارد
حجت الاسلام سید کاظم بدری استاد حوزه و دانشگاه در تعریف لغوی تجمل گرایی گفت :  تجمل گرایی اصطلاحی است مرکب از دو واژه «تجمل» به معنای خود را زینت دادن و آراسته شدن و «گرایی» به معنای میل و رغبت کردن؛ پس تجمل گرایی به معنای رغبت کردن و توجه به ظواهر زندگی است که کم و بیش در هر زندگی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه تجمل اگر به معنای زیبا جلوه کردن و مرتب و منظم بودن و رفع نیازهای زندگی و عدم فقر در نظر بگیریم ، تنها ممدوح و ستایش شده هم از نظر دین و هم از نظر عرف است بلکه می تواند  اثرات مطلوبی چون  اتکا به نفس، اظهار بی نیازی در برابر مردم و حفظ عزت نفس بگذارد .
این استاد حوزه علمیه امام القائم ادامه داد : اما اگر تجمل گرایی را به معنای اسراف و تبذیر طبق چشم و هم چشمی عمل کردن و ریخت و پاش های بی مورد در نظر بگیریم مذموم و مورد نکوهش دین و  مردم است و اثرات نامطلوب روانی فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به دنبال خواهد داشت. که از آن جمله می توان به تربیت فرزندان زیاده خواه، فخر فروشی، غفلت از یاد خدا، از بین رفتن صمیمیت بین افراد و ... اشاره کرد.
وی با تأکید براینکه متأسفانه در فرهنگ لغات عامه تجمل گرایی همیشه با اسراف و توجه بی حد و حصر به آراستگی ظاهری خود و  محیط اطراف  همراه بوده است اظهار داشت : اخیرا واژه ای با عنوان "تجمل گرایی ممدوح "در رسانه ها به چشم می خورد که اصلا پسندیده نیست ما به هیچ عنوان تجمل گرایی ممدوح که از نظر دین و قرآن مدح شده باشد نداریم . تجمل گرایی ، تجمل گرایی است اگر منظور از "تجمل گرایی ممدوح" همان زندگی متوسط است پس باید سعی شود اسمش عوض نشود .
 حجت الاسلام سید کاظم بدری با بیان اینکه  اگر منظور تجمل گرایی با درصد پایین تر است؛ اصلا مطلب صحیح و درستی نیست افزود: بهتر است قبح تجمل گرایی با چنین ادله های بی اساس و واهی در سطح جامعه از بین نرود.
وی در ادامه تجمل گرایی را سر منشاء مشکلات بسیاری از قبیل بیماری های روحی و روانی ، حسادتها ، چشم و هم چشم ها ، سکته ها و مرگ های ناگهانی دانست و گفت: عدم نشاط و شادابی در زندگی ،  مدگرایی جوانان و رواج فساد اخلاقی ، مشکل شدن ازدواج جوانان ، مجرد گرایی ، معلول عدم رضایتمندی افراد از زندگی و گرایش آنها به تجملات است  .
این کارشناس علوم دینی  با تأکید بر اینکه، توجه بیمارگونه به ظاهر زندگی و وارد شدن به وادی اسراف و تلاش در جهت داشتن  زندگی های پرزرق و برق ، قاتل  روح معنوی خانواده است که بنیان خانواده به خاطر آنها شکل گرفته اظهار داشت :  به نظر می رسد دشمنان دین و حتی بشریت که از راههای گوناگون به مقابله با اسلام پرداخته اند با سوق دادن فرهنگ جامعه مسلمانان به سمت تجمل گرایی به دنبال انحطاط کانون خانواده و سست کردن پایه های نظام اسلامی هستند.
وی ادامه داد ، حال که توطئه دشمن برای ما آشکار است باید به مقابله و مبارزه با این پدیده شود دست زد و به مصداق آیه واعدوالهم ما استعطتم من قوه با تمام توان این کار باید انجام داد . فلذا از دستاندرکاران فرهنگی جامعه و کشور مخصوصا رسانه های سمعی و بصری و بالاخص صدا و سیما می خواهیم تا به مبارزه با این جریان ضد فرهنگی اقدام کنند .

 پی نوشت رمضون :
وقتی افراد یک خانواده، صرف جو باشند، می دانند از نعمت های خدادادی چگونه بهره بگیرند ودر زندگی ، میانه رو باشند.آنان حتی با بازیافت برخی از وسایل دورانداختنی بی خطری که کاربرد نخستین آنها تمام شده است، به سوی صرفه جویی قدم بر می دارند.در چنین خانواده ای ، بخش بالایی از بودجه خانواده به جای اینکه دور ریخته شود، دوباره به چرخه زندگی وارد می شود و راه را برای پیشرفت و زندگی و بهره بردن هموارتر می کند


نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91/11/8 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک