سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

سرداب امام زمان عج الله

امام زمان(عج) در سراب منزل پدرش غایب شد و هنوز نیز در آنجا است؟ در این‌باره به شیعه تعمت‌هایی زده‌اند و می‌گویند: شیعه معتقد است که مأموران خلیفه ی عباسی به منزل حضرت در «سامرا» هجوم آورده‌اند تا او را دستگیر کنند و آن حضرت که در آن هنگام در سرداب بود، از دیده‌ها پنهان شد و تا کنون در آنجا بدون آب و عذا زندگی می‌کند و روزی از آنجا ظهور خواهد کرد.


این داستان چنان شهرت یافته است که وی را ( صاحب سرداب) لقب داده‌اند!

این در حالی است که در منابع شیعی و کتاب‌های امامیه، هیچ نامی از « سرداب » نیست. نویسندگان اهل سنت در نوشته‌های خود بر این نظر اصرار می‌ورزند و متأسفانه این سخن دستاویزی برای حمله‌ی برخی از آنان به تشیع گردیده است.1

آنان پنداشته‌اند که شیعیان در میان سرداب، امام خود را می جویند و ظهورش را از آن نقطه انتظار ‌می‌کشند  از این جهت تهمت‌‌هایی به شیعه زده و در این زمینه به خود زحمت مراجعه به منابع شیعه را نداده‌اند.

در حالی که بر اساس تاریخ و روایات شیعه، امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف از هنگام ولادت در اختفا به سر می‌برد و بنا به مصالحی تولد و زندگی او آشکار نبود و بعد از رحلت پدر گرامی غیبت صغرای آن حضرت، آغاز شد. امام مهدی(عج) بعد از نمازگزاردن بر پیکر پاک پدر و تدفین آن حضرت وارد منزل شد و دیگر کسی آن حضرت را  در اجتماع و در میان مردم ندید2.

آن حضرت بنا به روایات شیعی در میان مردم زندگی می‌کند و در موسم حج حاضر می‌شود ولی مردم او را نمی‌شناسند3.

خانه‌ای که از آن سخن گفته می‌شود دو قسمت داشت، یک قسمت برای مردان و قسمت دیگر برای زنان، یک سرداب هم زیر اطاق‌ها قرار داشت که در روزهای گرم، اهل خانه در آن سرداب زندگی می‌کردند.

شیعه این خاه و ین سرداب را محترم می‌دارد، زیرا امامانشان در این خانه زندگی می‌کردند و در همین خانه، امام هادی(ع) امام عسکری(ع) و نیز امام مهدی(عج) خداوند سبحان را عبادت می‌کردند.

این یک امر معقول و طبیعی است که به جهت علاقمندی به پیشوا و رهبر دینی، آن چه متعلق به اوست محترم داشته شود در میان تمامی ادیان و مذاهب چنین است و شیعه از این عشق و احترام به مکان‌های مقدس و مشاهده مشرفه دفاع می‌کند و آن را از مصادیق (فی بُیُوتٍ اذِن اللهُ ان تُرفََعَ»4 می‌داند؛ اما این احترام، غیر از آن تهمت‌های مخالفان به شیعه است.

حقیقت این است که داستان غیبت حضرت مهدی(عج) در سرداب « سامرا» و زندگی کردن آن حضرت در این مکان، دروغ و بهتانی بیش نیست و هیچ یک از بزرگان شیعه، چنین باوری را نداشته و ندارد5.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  1. منتخب الاثر 372
  2. ر. ک. حیاة الامام المهدی(ع). باقر شریف القرشی 115- 120
  3. الکافی1: 337، کمال الدین 2 : 440
  4. اشاره به آیه 36 سوره مبارکه نور (در خانه‌هایی که خدا رخصت داد آنها رفعت یابد و نامش در آنها یاد شود. در آن ها هر بامداد و شامگاه او را نیایش می‌کنند.)
  5. .اقتباس از: مجله حوزه ش 71 – 70 ویژه بقیة الله الاعظم(ع) 44-45

  انتهای پیام/ ت



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 94/4/9 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک