سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

با اعتکاف اولی تا مسن ترین معتکفین، حال و هوای اخرین لحظات اعتکاف

وداع با فصل رویش معرفت ها و فضیلت ها / اشک های فراغ قبل از جدایی از ایام البیض

منیره غلامی توکلی - امسال هم مراسم ایام البیض با حضور پر شور مردم مسلمان ایران در اقصی نقاط کشورمان برگزار شد، زنان و مردانی که دل های خود را در دریای بی کران عشق به خدا چنان شسته و جلا دادند که ملائک به آنها غبطه می خورند.

از 13 رجب، مساجد محلات کشور میزبان اقشار مختلف معتکفین بود؛ از کودک گرفته تا کهنسال از مرد تا زن از تازه عروس و تازه داماد تا  مادربزرگ و پدربزرگ هایی که سر سجاده دعاگوی فرزندان خود بودند و عاقبت بخیری آنها را از خداوند مسئلت می کردند.

امسال به هر کدام از مساجدی که مراسم اعتکاف در آن برگزار می شد سری می زدی شاهد حضور نسل جوان بودی که دل های پاک خود را برای استوار کردن در مسیر حق و شناخت باری تعالی میهمان خانه خدا کرده بودند و حتی کودکان بی گناهی را می دیدی که بساط بازی را در کنار سجاده ی مادر، پهن کرده تا مسجد را دانشگاهی برای خودشناسی و خداشناسی دریابند و هر از گاهی هم بر کتاب دعای مادر سرک کشیده و " آمین" گوی دعای او باشند.

مسجد فاطمیه منطقه 14 تهران یکی از مساجدی است که مراسم اعتکاف در آن برگزار می شود، در آخرین ساعات این مراسم که بانوان خود را برای دعای ام داود آماده می کنند پای صحبت های آنها نشسته ایم تا از احساسات خود بگویند.

اتصال به خدا زیباترین لحظه اعتکاف

"هما عسکری" بانوی جوانی است که به همراه فرزند خود معتکف شده است، او می گوید: در دوران تجرد با دوستانم در مراسم اعتکاف شرکت می کردم و با به دنیا آمدن " امیرعلی" برکت شرکت در این مراسم را از دست دادم اما امسال در سه سالگی "امیرعلی" توانستم باردیگر معتکف خانه خدا شوم.

"عسکری" اعتکاف را نشستن، پشت در خانه خدا و صدا زدن و در زدن های سه روزه ای می داند که شرط صاحبخانه برای ورد پاکی از گناه و توبه از خاطاهاست و می گوید: زیباترین لحظه در اعتکاف آن لحظه ای است که به خدا وصل می شودی و قلبت اذن ورود به محفل نورانی اش را پیدا می کند.

این مادرجوان بزرگ ترین آزرویش را تربیت فرزندی می داند که بتواند از " اصحاب آخرالزمانی" امام حسین علیه السلام باشد و می گوید: « امروز سالروز شهادت عقیله بین هاشم است از خدا می خواهم، لشکر اسلام را در برابر داعشیان و حامیان آنها پیروز کند و مردم مظلوم سوریه و عراق نجات یابند.»

 به اذان ظهر نزدیک شده ایم، اگر چه برخی از چهره ها زردی روزه داری به خود گرفته اند اما عطر دعاهای مختلفی که از دهان هر یک خارج می شود، احوالات روح و جان را بهاری کرده است، این را می شود از چشمان خیس و دستان قنوت گرفته آنها فهمید.

روشنایی چشم دل، شرط رسیدن به خدا

بانویی توجه ام را جلب می کند، او تنها بانویی است که قرآن و ادعیه صوتی کنار دستش دارد، با نزدیک شدن به سجاده اش متوجه می شوم که او نابیناست! در پاسخ به این سؤال که آیا با کسی در اعتکاف شده کرده است؟ با اشاره به اطرافش می گوید: این ها همه خواهرهای من هستند، کمکم می کنند تا بتوانم وضو بگیرم ... می پرسم با شرایطی که داری شرکت در اعتکاف برایت سخت نیست؟ جواب عارفانه ای می دهد: « برای رسیدن به خدا "دل" روشن نیاز است نه چشم بینا! من ده سال است که در اعتکاف شرکت می کنم و هیچ سالی هم عاجز نبودم.»

وقتی دعایت با ضریب دل های عاشق و پاک مستجاب می شود

او که خود را "طاهره رزاقی" و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته الیهات معرفی می کند و می گوید: « اعتکاف یک میانبر به سمت خداست، راهی که قرار است در طول سال ها برای رسیدن به خدا طی کنی با کاروانی از نور سه روزه طی خواهی کرد در این مسیر، دعاهایت در ضریب  دل های دیگران ضرب شده و مستجاب می شود.

رجب، ماه آماده سازی دل برای ورود به ماه رمضان است، می گویند اگر کسی توانست رجب را مخصوصاً ایام البیض آن را درک کند، می تواند به شب های احیا ماه رمضان امیدوار باشد و چه زیباست که در بهار جوانی جویایی بهتر رسیدن و زیباتر درک کردن بهار قرآن باشی .

تفکر برای خدا زیباترین عبادت معتکفان

وارد جمعی از دختران نوجوان می شم. دخترانی هم سن و سال که نباید بیشتر از 16 سال سن داشته باشند. "فاطمه زهرا مشایخی" در خصوص این جمع دوستانه می گوید: ما همکلاسی هستیم همگی بار اولی است که به اعتکاف آمده ایم. معلم دین و زندگی در کلاس خیلی از حال و هوای با صفای اعتکاف و دوستی های آن برایمان گفت و ما آمدیم تا مزه این همنشینی دوستانه را در فضایی متفاوت تجربه کنیم.

"یاسمین احدی" می گوید: این یک شانس بزرگ بود که در آخرین سال تحصیلی ایام اعتکاف در روزهایی برگزار می شد که ما بدون دغدغه از درس و مدرسه توانستیم در این مراسم شرکت کنیم. او در ادامه بهترین دستاورد خود در این مراسم را درک درست از عبادت دانسته و می گوید: در مسجد در کنار این تعداد از خانم های با ایمان و با فضیلیت یادگرفتم که عبادت فقط به یک نماز و روزه نیست بلکه لحظه ای اندیشیدن به خدا و لحظاتی غرق شدن در عالم بندگی خود عبادتی بزرگ است اگر با معرفت باشیم

"زینب خدابخش" دیگر نوجوانی است که زیباترین خاطره خود در این ایام را هم دلی ها و هم زبانی های بین معتکفین می داند اینکه دست مادربزرگی را برای تجدید وضو گرفته و او را تا وضوخانه برده است و مادربزرگ حسابی برای عاقبت به خیر شدن و عروس شدنش دعا کرده است.

کودکان مظهر دلباخته ترین و پاکترین بندگان خدا

کودکان هر کجا که باشند، کودکانه خدا را می جویند و کودکانه بندگی می کنند. حضور کودکان در کنار مادران جوان یا حتی مادربزرگ ها جلوه ای زیبا از شوق بندگی است. سحرسادات یکی از کودکانی است که با مادر به مراسم اعتکاف آمده است. زیراندازی با رنگ متفاوت دارد و عروسک هایش را به ترتیب قد چیده است. به سراغش می روم، دارد به کوچک ترین عروسکش غذا می دهد! می گویم خودت نمی خوری؟ می گوید: خاله روزه ام! بچه ام گشنه اش شده... و بعد رو به عروسک دیگری کرده و ادامه می دهد: احسان تو پسر بزرگ منی، تا نماز بخوانم صبر کن بعد غذایت را می دهد و به سرعت قامت می بندد...به نظرم می خواست مؤدبانه دیگر پاسخ سؤالاتم را ندهد.

" محمدحسین" چهارسال دارد او نیز با مادرش به اعتکاف آمده است می گوید: دلم برای مهدکودک تنگ شده آنجا اسباب بازی بیشتری دارد اما مسجد را دوست دارم، بابا بعد از اذان مرا با خود به مردانه می برد. در پاسخ به این سؤالم که چرا پیش مادربزرگ نماندی می گوید: می خواستم کار خوب کنم و با خدا دوست تر باشم اینجا نماز می خوانم، روزه می گیرم و دعا می کنم و با " سجاد" بازی می کنم.

امسال قریب 800 مسجد در تهران بزرگ میزان بیش از 6 هزار معتکف بودند. دلباختگانی که به رسم عاشقی وارد شده و بعد از سه روز چنان عاشق پیشه می شوند که آنها را یارای جدایی از خانه محبوب نیست.

 "میرمحبی" یکی از بانوانی است که چندسالی است افتخار خادمی معتکفین را بر عهده دارد،    می گوید: با این نیت کمر خدمت به معتکفین بستم تا حتی شده برای چند روزی افتخار خدمت بندگان خاص خدا را داشته باشم تا به برکت وجود آنها من هم بتوانم مسیر سعادت را دریابم.

سومین روز اعتکاف تولد دوباره معتکفان

وی با بیان اینکه من تحول را در وجود معتکفین به عینه مشاهده می کنم، در روز سوم اعتکاف گویی معتکفین همان افرادی نیستند که روز اول وارد مسجد شده اند. نورانیت قلب شان به چهره ها وارد می شود و اشک های شان معرفت پیدا می کند و خلق ها زیبا می شود و زبان ها مهربان و دل ها یک رنگ می شود.

این خادم المعتکفین ادامه می دهد: مسجد در ایام اعتکاف مانند دانشگاهی است که دانش پذیران آن به دنبال انسایت و بندگی هستند، آنها گوهری می جویند که جز در دریای الهی معرفت پیدا نمی شود، گوهری که اگر مراقب نباشی همان قدر که به سختی به دست می آید به راحتی از دست می رود!

محبی، آماده سازی روح برای وارد شدن به ماه رمضان را مهم ترین دستاورد معتکفین می داند و می گوید: این مسیر را باید 60 روز رجب و شعبان طی کرد و در 30 روز ماه رمضان اعتلا بخشید و 270روز ثبیت کرد.

شور و نشاطی در بین معتکفین به وجود آمده است همه به یکدیگر التماس دعا می گویند و دست های یکدیگر را به گرمی می فشارند، زمزمه هایی از دعای ام داود به گوش می رسد و اشک هایی که سرازیر می شود پرده از دلتنگی های زودرس معتکفین برای جدایی از نیستان معرفت دارد.

 

انتهای پیام / غ 



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 96/1/24 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک