سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی انقلابی و جهادی در حوزه اقتصاد است / خرید تولیدات ایرانی را مد کنیم

سال 1389 برای اولین بار "اقتصاد مقاومتی" در ادبیات اقتصاد کشورمان به عنوان راهی برون رفت از وضعیتی که تحریم های ظالمانه بر ما تحمیل کرده اند از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد و اکنون بعد از گذشت 6 سال به صورت یک " گفتمان" در حوزه اقتصاد حیات دارد.

از آنجایی که "اقتصاد مقاومتی" از دل ظرفیّت های کشور و مردم می جوشد؛ اقتصادی مردم ‌بنیاد است که با اراده‌، سرمایه‌ و حضور مردم تحقّق پیدا می کند. آنچه در شناخت و جریان سازی برای تحقق این اقتصاد مهم است این می باشد که اقتصاد مقاومتی را با ریاضت اقتصادی اشتباه نگیریم و تنها نامیدانه فقط  شنونده آن نباشیم! چرا اقتصاد مقاومتی، بر پایه تولید ثروت و افزایش ثروت ملی استوار است  و تک تک افراد جامعه در تحقق آن نقش بسزایی دارند.

کارشناسان، راهکارهای عملی اقتصاد مقاومتی را تشکیل نهادهای مبارزه با اشرافی گری، ساده زیستی، نتراشیدن هزینه و کم خرج بودن مدیران، مشارکت مردمی، نهادینه کردن حمایت از تولید ملی و استفاده از همه ظرفیت های کشور، عقلانیت اقتصادی، نگاه مولد به درون، خوداتکایی، خودکفایی می دانند که عمل کردن به این ضرورت ها می تواند در «مقاوم‌سازی»، «آسیب‌زدایی»، «خلل‌گیری» و «ترمیم» ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود در اقتصاد کشور کمک کند.

اگر تحقق اقتصاد مقاومتی را یک مقوله مردمی بدانیم که ملزومات تحقق آن باید به عنوان یک فرهنگ در بین اقشار مختلف -از کف جامعه تا مدیران ارشد- پذیرفته و نهادینه شود، نقش تک تک افراد جامعه به ویژه خانواده در این مقوله بسیار حائز اهمیت است و از سویی دیگر مطالبه گری مردمی باید این الزام را برای دولت به وجود می آورد که تحت هر شرایطی مسیر را در جهت خواست ملت هموار سازد و آن را از یک شعار به اقدام و عمل از یک رکود به باروری و اشتغال تبدیل کند. 

خبرنگار طنین یاس بین مردم رفته است تا از آنها بپرسد که نقش مردم در تحقق اقتصاد مقاوتی چیست و در این راستا چه نکاتی باید از سوی آنها رعایت شود و چه مطالباتی از دولت و دولتمردان داشته باشند.

"آهو وحیدی"، معتقد است راه اندازی بنگاه های اقتصادی خرد و تعاونی های مردمی که بیشتر در آن خانم های خانه دار مشارکت دارند را از حلقه های مفقوده اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: خانم ها می توانند سرمایه های اضافی خود را در این تعاونی ها وارد کرده و تولیدی های کوچک و حتی اشتغال خانگی را راه اندازی کنند .

وی در این خصوص ادامه می دهد: مسکوکات و جواهراتی که در دست بانوان است از بهترین سرمایه هایی است که می توان نخستین حرکات اقتصادی را با آن آغاز کرد و در این مسیر  انتظار می رود رویکرد وام ها به سمت تعاون های خُرد باشد و موانع برداشته شود.

وحیدی با اشاره به اینکه مردم به سرمایه گذاری های بلند مدت، بی اعتماد شده اند و تمایل دارند سرمایه های خود را در مسیر کوتاه و زودبازده چون خرید و فروش سکه و ارز قرار دهند، افزود: این مسیرها به نفع چرخه اقتصادی تولید محور نبوده و نیست.

سه راه امین حضور یکی از خیابان های شناخته شده برای خانواده های دختران دم بخت است، دخترانی که برای تهیه لوازم برقی، صوتی و تصویری و آشپزخانه جهیزیه شان در این خیابان قدم می زنند سلیقه های مختلفی دارند که بیشتر به سمت کالاهای خارجی تمایل دارد!

تمام شرکت‌های تولید‌کننده لوازم خانگی از جمله جنرال الکتریک، بوش، بکو، فیلیپس، زانوسی، ال جی، ایندسیت و دوو؛ حداقل دو نمایندگی رسمی‌ در امین حضور دارند .

آمارها نشان می دهند که میزان واردات لوازم خانگی 7 برابر خودرو است و هیچ کالایی در کشور به اندازه لوازم خانگی وارد نمی شود. این درحالی است که حتی شرکتی مانند ال‌جی با اسم تولید داخلی، از سوی دفتر مرکزی در کره جنوبی حمایت می شود به طوری که بودجه‌ای که دفتر این شرکت در کره برای تبلیغات در ایران در سال 2016 اختصاص داده  بود، معادل 2800 میلیارد ریال است.

به سراغ یکی از فروشندگان لوازم خانگی ایرانی در امین حضور می رویم و از او در مورد بازار خرید و اقبال مردم نسبت به کالای ایرانی می پرسم، می گوید: نگاه کنید! شرکت‌های خارجی بخش اعظم مغازه‌های خوش جا و مناسب را در خیابان‌  برای فروشگاه های خود خریداری کرده اند و به فروشندگان اجاره داده‌اند و در مقابل فروشگاه‌های کوچک که بعضاً جای مناسبی ندارند، در اختیار عرضه کنندگان کالای ایرانی است .

وی ادامه می دهد: به این طریق حتی شکل و شمایل یک فروشتگاه در جذب مشتری تأثیرگذار است و بانوی جوان به سراغ مغازه هایی با برند های خارجی برود حتی اگر تقلبی باشند! یا اینکه به برندهای خارجی خود چون گلدیران ی ال جی را به اسم کالای ایرانی به هموطنان ما می فروشند! کالای ایرانی که نه دلارهایی خارجی دارند و نه تبلیغات آنان را مهجور مانده اند.

دخترجوانی، با نامزدش برای خرید بخچال وارد مغازه می شود، با شنیدن نام برند کالای ایرانی کمی مکث می کند و با تردید به صحبت های فروشنده در مورد کیفی بودن کالا گوش می دهد و در نهایت نام برندی خارجی را می آورد و می گوید از این نوع کالا دارید؟

شیما حسینی تازه عروسی است که به دنبال برندهای خارجی است از او علت این همه اصرارش را می پرسم، می گوید: «برایم خیلی مهم است که در " جشن جهاز " فامیل بدانند که تک دختر حاج آقا حسینی تمام لوازمش خارجی و پدر برای او کم نگذاشته است!.»

او به جهازیه سایر دختران  فامیل اشاره می کند و ادامه می دهد: تا جایی که یادم هست تمام دختران فامیل برندهای خارجی را خریداری کرده بودند و بسیار راضی هستند در حالی که من تا حالا ندیدم کسی از خرید کالای ایرانی رضایت داشته باشد به قولی «کالای ایرانی، یک بار مصرف است و  کسی که پولش زیادی کرده، باید به سراغ کالای ایرانی برود!.»

با چند تازه عروس دیگر و مادران شان که به قصد خرید به سه راه امین حضور آمده اند صحبت می کنم همگی به دنبال کالای خارجی هستند و در برابر اصرار فروشنده های کالاهای ساخت ایران می گویند: اگر حرف شما درست هم باشد اما تبلیغات کالاهای خارجی بیشتر و جذاب تر است و با شناختی که از کالای خارجی داریم با اعتماد بیشتری خرید می کنیم.»

با توجه به صحبت های خریداران لوازم خانگی که رصد بالایی از خرید ایرانیان را به خود اختصاص داده است می توان به این نتیجه رسید با توجه به فرهنگ مصرف گرایی و برندگی مردم ما و عدم حمایت از برندهای داخلی کارخانه‌هایی که در ایران اقدام به تولید لوازم خانگی می‌کنند هیچ قدرتی برای رقابت با برندهای خارجی ندارند! زیرا نه توان تبلیغاتی آنها را دارا هستند و نه دلارهای آنها را و اگر شرایط مطابق وضع موجود پیش برود باید بازی را کاملا به برندهای خارجی واگذار کنند.

همین نگاه نامهربان به تولیدات داخلی باعث بسته شدن درب کارخانه جات خرد و کلان ما شده است و حتی در چند ماه اخیر شاهد مرگ و میر یا نیمه تعطیل شدن کارخانه هایی با برند های معروف هستیم در حالی که رونق بخشیدن به این کارخانه ها به تغییر ذائقه مردم از کالای خارجی به کالای ایرانی مُیَسَر است.

سوسن صادق نژاد یک بانوی ایرانی است که خانه مخصوصا آشپزخانه خود را با کالاهای ایرانی مجهز کرده است وی می گوید: "خرید کالای ایرانی"، " اعتماد به طراح و کارگر ایرانی"، " استفاده از کالای باکیفیت تولید داخلی" کمک به عرصه تولید و در وضعیت کنونی یک "جهاد اقتصادی" است.

وی با بیان اینکه بیشتر کالاهای ایرانی از کالاهای مشابه خارجی خود بهتر هستند می فزاید: برای تحقق اقتصاد مقاومتی ما بانوان باید دست از چشم و هم چشمی ها برداشته و خرید کالای ایرانی را یک پریستیژ برای خودمان بدانیم و به این اعتقاد برسیم که خرید هر کالای تولید داخل کمک به اشتغال یا اشتغال زایی برای فرزندان خودمان است.   

به نظر می رسد در مقطع فعلی باید سبک زندگی انقلابی در حوزه اقتصاد را برای مردم به صورت دقیق بیان کنیم. البته این سبک زندگی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست بلکه در این نوع از رفتار تمام فعالیت های اقتصادی با هدف رضای خدا و کمک به اعتلای جامعه اسلامی صورت می گیرد.

 در این سبک زندگی افراد هرگونه کالایی را خریداری نمی کنند ، هرگونه هزینه ای را بر خود و جامعه تحمیل نمی کنند ، در حوزه کسب کار تنها سود اندوزی مورد پسند نیست بلکه هدف نهایی رشد و پیشرفت اقتصادی جامعه است. در این سبک زندگی وجدان کاری بالاست چرا که فرد خود را در مقابل دیدگان پروردگارش می بیند و کمترین کوتاهی و نقصی در کار را نمی پذیرد. در این نوع از سبک زندگی بسیاری از آفت هایی که امروز جامعه ما به آنها دچار شده است مرتفع می گردد.

ابوالفضل عبدالهی نسب کارمند است در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس معتقد است: « ورود بی رویه کالاهای قاچاق به داخل شهرها و بازارها یکی از عمده ترین دلایل عدم توفیق در دستیابی به اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه شهرهای مرزی و بندری ما مملو از کالاهای قاچاق است ادامه می دهد: این کالاها بدون ضمانت نامه با قیمت ارزان تر از کالاهای تولید داخلی و حتی کالاهای خارجی که قانونی وارد کشور شده اند در دسترس عموم قرار دارند.

عبدالهی معقتد است اگر دولت عزم خود را برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق جزم کند و در این راستا مدون و عملیاتی با تهجیز کردن همه مرزهای گمرک به دستگاه های امروزی " ایکس ری"  می تواند مقابل ورود کالاهای قاچاق و فروش آنها بایستد. 

وی تأکید می کند: قاچاق و حضور برندهای خارجی را مهم‌ترین عامل ضربه زدن به اقتصاد ملی و صنایع کشور می داند.

عطیه شاهمرادی بانویی خانه دار است، وی با اشاره به اینکه بانوی خانه با مدیریت آشپزخانه در مصرف برق، مواد غذایی، گاز و .. می تواند نقش مهمی در پایین آوردن هزینه های خانواده ایفا کند. می گوید: اینکه ما زمان اوج مصرف برق یا پیک مصرف را بدانیم یا اینکه با در آب چوش خیس کردن وسایل چرب سر سفره از مصرف بیش از اندازه آب و شوینده جلوگیری کنیم یا اینکه برای برنده شدن در مسابقه شرکت های شوینده و .. مصرف گرا نشویم خود به کمک شایانی به تحق اقتصاد مقاومتی در چهاردیواری ما خواهد کرد.

وی سپس با نگاهی انتقادی می گوید:بانوان هنرمند و کدبانوی ایرانی می توانند از هر میوه ای لواشک ، ترس، مربا و خورشت درست کنند و این مایه تعجب است که چرا می شنویم، " مربا" و " ترشی" از تولیدات وارداتی به کشورمان است.

الیاس احمدی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس با بیان اینکه همه در تحقق اقتصاد مقاومتی مسئول هستند، می افزاید: اما نقش مردمی اقتصاد مقاومتی بسیار رنگ تر از نقش دولتی آن است و از آنجا که خانواده مهم ترین نهاد در جامعه اسلامی به شمار می آید می توان گفت: زنان محور تحقق اقتصاد مقاومتی در خانواده و سپس انتقال این فرهنگ و سبک زندگی به جامعه هستند.

وی به نقش زنان در بالا بردن درآمد و سرانه ملی کشور اذعان کرد و خاطرنشان ساخت، زنان می‌تواند در خانواده در سبک زندگی و حتی مدیریت سفر‌ها، مهمانی‌ها و دوری از تجملات و پرهیزی از مدگرایی در خرید بی رویه مخصوصا از برندهای خارجی مؤثر باشد که می‌توان گفت این امر در درآمد سرانه کشور مؤثر است

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه به جولان برندهای خارجی در بازار اشاره کرد و گفت برخی از این کالاها به صورت تقلبی وارد بازار می شوند و برخی دیگر با دور زدن قانون! برندهایی قانون را دور می زنند که بازار ما را مخصوصا در لوازم خانه و آشپزخانه تصرف کرده اند و در داخل کشور ادعای تولید دارند در حالی که اینچنین نیست و مسئولان ذی ربط باید در نظر داشته باشند که اگر قرار است بازار لوازم خانگی، در اختیار برندهای خارجی قرار داده شود؛ بهتر است این اقدام مشروط به تولید واقعی این محصولات در داخل ایران باشد.

احمدی در پایان با اشاره به اینکه خاطره خریدار ایرانی از کالای ایرانی، کالایی یک بار مصرف، بی کیفیت و ارزان قیمت است، ادامه می دهد: شرکت ها، کارخانه جات، تولیدکنندگان کشور در زمینه باید با تولید مستمر کالای مرغوب با شناسایی ذائقه و سلیقه ایرانی – اسلامی این سوء تفاهم را برطرف سازند.

حسن ختام این گزارش را پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی به این سؤال قرار می دهیم:

اگر تحقق اقتصاد مقاومتی ممکن است، الزامات آن چیست، چه کارهایی باید انجام بگیرد؟  

1. مسئولان باید از تولید ملّی حمایت کنند؛ 2.صاحبان سرمایه و نیروی کار که تولیدگر هستند، باید به تولید ملّی اهمّیّت بدهند؛ 3. صاحبان سرمایه در کشور، فعّالیّت تولیدی را ترجیح بدهند بر فعّالیّتهای دیگر ؛ 4.مردم در همه‌ی سطوح، تولید ملّی را ترویج کنند.

انتهای پیام/ غ



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 96/1/29 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک