سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست


سه دلیل تأثیرگذار در ناباروری چیست؟

تأثیر مواد مخدر و دخانیات بر نازایی زنان و ناباروری مردان

تغیر در سبک زندگی در عدم تمایل زوج ها به فرزندآوری در سال های اولیه زندگی مشترک، استفاده افراط گونه از لوازم آرایشی، افزایش مصرف دخانیات در بین زنان یا حتی طولانی مدت در معرض دود سیگار قرار گرفتن از عمده ترین دلایل نازایی در زنان و سخت باروری در مردان است.



آمارها نشان دهنده میزان بالای ناباروری در کشور است، هر چند که ایران جز کشورهای پیش گام در درمان ناباروری محسوب می شود اما شیوع نرخ ناباروری 20درصدی در کل کشور فاصله زیاد ما را با میانگین های جهانی نشان می دهد.

 

متخصصان دلایل متعددی را برای بالا بودن نرخ ناباروری در کشور بیان کرده اند که در شرایط کنونی، تأخیر در ازدواج،  تأخیر در فرزندآوری، استفاده از روش های پیشگیری از حاملگی به مدت طولانی، مصرف غیرمتعارف از مواد آرایشی، اعتیاد به مواد مخدر، چاقی و تغذیه نامناسب، آلاینده های زیست محیطی، پوشش و لباس های تنگ، امواج و تشعشات الکترومغناطیسی، استفاده از آفت کُش ها و سموم وکودهای شیمیایی در کشاورزی از مهم ترین دلایل آن محسوب می شود.

 

تآخیر درفرزندآوری از شایع ترین دلایل نازایی یا سخت باروری زنان

 

 بعد از ازدواج دیرهنگام که باید به عنوان یکی از مشکلات فرهنگی و اجتماعی – اقتصادی مورد توجه قرار گیرد، عدم تمایل زوج ها به فرزندآوری در بالا رفتن نرخ ناباروری تأثیرات بسیاری دارد چه بسا که برخی از زن و شوهرها بدون مشورت با پزشک متخصص به روش های گوناگون و طی سالیان زیاد اقدام به جلوگیری از بچه دار شدن، می کنند.

 

دکتر فاطمه قلمرو دزفولی،  فلوشیپ نازایی با اشاره به ارتباط بین دیر بچه‌دارشدن و نازایی، با بیان اینکه زمان طلایی برای بچه دار شدن 18 تا 25 سالگی است، افزود: بعد از سن 30 سالگی به دلیل افزایش اختلالاتی همچون فشار خون حاملگی، سقط، ناهنجاری‌های کروموزومی شانس حاملگی کمتر است.

 

وی ادامه داد: اگر در فرد بیماری‌های همچون آندومتریوز و عفونت‌های رحمی و لگنی وجود داشته باشد، با افزایش سن این اختلالات پیشرفته‌تر می‌شود اما در سنین پائین تر بیماری در مرحله خفیف تر است. در صورتی که بیماری در مراحل اولیه باشد درمان آنها آسان بوده اما در مرحله عود بیماری درمان سخت تر و دربسیاری از مواقع غیر قابل درمان است.

 

این متخصص زنان و نازایی افزود: با بالا رفتن سن بیمار، بیماری پیشرفت کرده و در نتیجه آناتومی تخمدان و شکل طبیعی و نیز کارایی آن تغییر می‌کند و در این صورت فرد به خودی خود حامله نمی‌شود و باید از روش‌های کمک باروری استفاده نماید.

 

زیبایی به قیمت از دست ددن سلامتی و محروم شدن از نعمت پدر و مادری

 

ایران در رتبه های نخست واردات و استفاده از لوازم آرایشی در جهان قرار دارد و سن استفاده از محصولات آرایشی در کشور ما بسیار پایین است. برخی از آمارها نشان می دهند دختران ایرانی از 13 سالگی به استفاده از لوازم آرایشی روی می آورند . « باریم » عنصری از گروه فلزات قلیایی است که در بسیاری از ترکیبات و املاح آن به شدت در انسان ایجاد مسمویت می کند این عنصر در صنعت کاربرد وسیعی دارد و در ساخت پلاستیک ها، صابون ها و همچنین برخی از محصولات آرایشی از جمله رژ لب، مورد استفاده قرار می گیردکه مستقیماً از طریق منافذ پوست و یا دهان و تنفس وارد بدن می شوند.

 

تأثیرات منفی این ترکیبات در جلوگیری از لانه گزینی جنین در رحم،سقط جنین و انواع بیماری های قلبی و عروقی به اثبات رسیده است.

 

همچنین فتالات ها « یک استروژن محیطی یا مختل کننده های آندوکرینی» که در واقع حالت دهنده لاستیک های قابل انعطاف می باشند کاربرد وسیعی در تهیه لوزام آرایشی از جمله لاک ناخن، ضدآفتاب، مرطوب کننده ها، اسپری مو و شامپوها و دیگر موارد مصرفی دارند. این ترکیبات که محلول در چربی و نسبت به متابولیسم مقاوم هستند سبب اختلالاتی در هرمون های تولید مثل طبیعی بدن می شوند.

 

تأثیر مواد مخدر و دخانیات بر نازایی زنان و ناباروری مردان

 

آمار زنان معتاد در کشور  رو به افزایش است، این جمله یکی از سخت ترین و در عین حال خطرناک ترین، تیترهایی است که می توان در حوزه زنان خواند ! کارشناسان اجتماعی دلایل متعددی را برای کشیده شدن زنان به سمت مصرف مواد مخدر بیان می کنند که از جمله مهم ترین آنها می توان به عدم مهارت های لازم برای موفقیت در زندگی، فقدان شایستگی فردی برای کسب پایگاه شغلی، احساس ناامنی و ناتوانی در نیل به موفقیت، ناعادلانه دانستن نظام اجتماعی، احساس خشم و بی اعتمادی در خانه، محل کار و مدرسه اشاره کرد.

 

آنچه باید به آن توجه داشت این است که پایان تمام مسیرهای انحرافی که باعث رسیدن زنان به نقطه اعتیاد می شود، یک عارضه اجتماعی واحد وجود دارد، آن هم «  کم ترین عارضه اجتماعی اعتیاد در زنان متلاشی شدن خانواده است »

 

 در این مقاله قصد بررسی دلایل اعتیاد زنان و راهکارهای جلوگیری از آن را نداریم اما باید در نظر داشت که مصرف دخانیات - سیگار و قلیان -، استفاده از برخی مواد مخدر صنعتی برای لاغری و تناسب اندام ..  از راه های کشیده شدن نواخواسته زنان به سوی مواد مخدر است، حال اگر مواد مخدر زندگی زناشویی آنها را به هر دلیلی از هم نپاشد! قطعا سابقه استفاده از مخدرها چه صنعتی، چه سنتی و چه صرفا شادی آور و توهم زا و چه استفاده از دخانیات در ناباروری زنان نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

 

 بر اساس آخرین آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران حدود 4 میلیون نفر مصرف‌کننده مستمر و غیر مستمر مواد مخدر داریم اما تعداد مصرف‌کننده‌های مستمر مواد مخدر 2 میلیون و 800 هزار نفر است، از این تعداد حدود 7 درصد‌شان را زنان تشکیل می‌دهند به عبارتی آمار اعتیاد زنان در آخرین شیوع شناسی مصرف مواد مخدر حکایت از آن دارد که به طور تقریبی 196 هزار نفر معتاد زن در کشور داریم که سالیانه 7500 نوزاد معتاد در کشور به دنیا می آورند.

 

مصرف شیشه در بین زنان مصرف‌کننده مواد مخدراز رتبه دوم در سال 90 به رتبه چهارم در سال 94 تنزل پیدا کرده و نگرانی اصلی در این باره شیوع مصرف گل و حشیش بین زنان و دختران جوان است.

 

آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که مصرف مواد مخدر و دخانیات تنها بر باروری زنان تأثیرگذار نیست بلکه توان باروری مردان نیز به همان نسبت مورد خطر قرار می گیرد.

 

تحقیقات نشان می دهد که مصرف مواد مخدر و دخانیات موجب ناباروری شده، زمینه‌ساز بروز بیماری‌های التهابی لگن و HIV است و سقط جنین را در زنان افزایش می‌دهد. همچنین دود سیگار تاثیر به سزایی در ناباروری افراد بر جای می گذارد.

 

دکتر مژگان فولادی جراح و متخصص زنان گفت: تحقیقات نشان داده است که مصرف مواد مخدر و همچنین دخانیات اثرات قابل توجهی در عدم باروری زنان خواهد گذاشت و حتی دود ناشی از سیگار در زنانی که خود سیگاری و یا معتاد نبودند اما به مدت طولانی در معرض این دود قرار داشتند تاثیر به سزایی در ناباروری این افراد دارد.

 

از سویی دیگر مصرف مواد مخدر موجب اختلالاتی در زنان می‌شود که باعث کاهش میل جنسی، اختلال در تخمک‌گذاری و کاهش تخمک‌ها می‌شود و در صورت بارداری باعث کاهش رشد جنین و جفت شده و احتمال سقط های مکرر را بیشتر می کند.  

 

براساس پژوهش‌های دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیای کشور کانادا، مصرف ماری جوانا – نوعی مخدر- نه تنها سبب کاهش میزان اسپرم در بدن مرد و اختلال در عملکرد طبیعی آن‌ها می‌شود، بلکه  موجب کندی حرکت اسپرم ها، جلوگیری از ادامه مسیر به سمت رحم و چرخش آنها در یک مسیر دایره‌ای شکل نیز می‌شود.

 

مصرف ماری جوانا علاوه بر مردان در زنان نیز می‌تواند سبب آزاد نشدن تخمک و ناباروری شود، کارشناسان همچنین دریافتند نوزادانی که پدر یا مادر آن‌ها از این ماده مخدر استفاده کرده اند در زمان تولد از وزن کمتری برخوردار هستند.

 

انتهای پیام/ت



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 97/2/9 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک