سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
وقتی 18 ساله‌ها کودک می‌شوند!

لایحه غربی دولتی‌ها برای حقوق کودکان/ چه کسانی سیاسی نگاه می‌کنند؛ موافقان یا مخالفان؟!

بیست و سوم تیر امسال رییس‌جمهور، لایحه «الحاق ایران به پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک در مورد به‌کارگیری کودکان در منازعه مسلحانه» را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. این لایحه 10 مرداد با قید یک فوریت در مجلس اعلام وصول شد و در کمال تعجب با وجود اعلام نظر مرکز پژوهش های مجلس در رابطه با رد کلیات این لایحه، باز هم شاهد تأیید آن از سوی کمسیون حقوقی و قضایی مجلس هستیم! تا جایی که در مرحله پایانیِ مطرح شدن و تصویب در صحن علنی مجلس قرار دارد. 

« پروتکل اختیاری در مورد به‌کارگیری کودکان در منازعه مسلحانه» مانند «پروتکل اختیاری فروش و فحشا و هرزه نگاری کودکان» -مصوب سال 86 - در واقع فرزندی از کنوانسیون حقوق کودک است که جمهوری اسلامی ایران در سال 1372 به دلیل وجود برخی شبهات با شریط "حق تحفظ "به آن پیوسته است.

                                                                                             

بیش از چند هفته است که رسانه ها توجه ویژه ای به این لایحه داشته و به تبع آن افراد مختلفی به اظهار نظر و موضع گیری در خصوص پیوستن یا نپیوستن به این پروتکل پرداخته اند؛ اما آنچه این پروتکل اختیاری را در محل مناقشات فکری و حتی به قول دولتی ها سیاسی می کشاند! تعارضات متعدد آن با موازین شرعی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران است.

 مخالفان پیوستن به « پروتکل اختیاری در مورد به‌کارگیری کودکان در منازعه مسلحانه» با نگاهی منتقدانه از دریچه حقوقی، شرعی، قانونی به مندرجات آن نگریسته و تبعات پیوستن به این پروتکل را از بُعد تعهدات بین المللی بیشتری که برای جمهوری اسلامی ایران و مردم ایجاد می کند، مورد بررسی قرار می دهند.

اما یکی از نکاتی که موافقان این پروتکل اختیاری، آن را دلیلی قانع کننده و توجیه کننده برای پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این پروتکل می دانند، پیوستن ایران به کنوانسیون حقوق کودک در 23 سال گذشته است! و با استدلال بر همین نکته، مخالفت با این لایحه را فضاسازی رسانه ای غیر واقعی و غلبه رویکرد سیاسی بر فنی و حقوقی دانسته اند!

مظفر الوندی، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در این باره گفته است: متاسفانه در روزهای اخیر در برخی مطبوعات و رسانه ها مواردی مطرح شده که کاملا غیرواقعی بوده و رویکردی سیاسی داشته است و نگارندگان و گویندگان آن اطلاعی از مفاد پروتکل نداشته اند و تعابیری شده که جایی در پروتکل ندارد.  اینکه گفته می شود با الحاق به این پروتکل بسیج دانش آموزی از بین می رود و یا با به سخره گرفتن ویژگی رییس دولت به رییس جمهور حقوقدان موضوع را مرتبط می کنند و یا ارتباط این پروتکل با برجام در برخی از مصاحبه ها دیده می شود، حکایت از غلبه رویکرد سیاسی به موضوع دارد.                                       

الوندی با یادآوری اینکه کنوانسیون حقوق کودک در سال 72 به تصویب رسیده و این جزو افتخارات ماست که به  کنوانسیون مذکور به عنوان پذیرفته ترین کنوانسیون ملحق شده ایم، گفت: در عمده کنوانسیون های مصوب پس از انقلاب به نوعی شرط تحفظ مدنظر قانونگذار بوده و نگرانی از این باب نداریم، ضمن اینکه مفاد کنوانسیون حقوق کودک قرابت زیادی با دیدگاه های ما دارد و قوانین داخلی ما نیز به ویژه در سال‌های اخیر، مواردی فراتر از انتظار کنوانسیون به ویژه در بخش های قضایی و جزایی تصویب کرده است؛ لذا نگرانی در این مورد وجود ندارد.

در کنار این اظهار نظر باید گفت اکثر منتقدان پروتکل اختیاری ممنوعیت به کارگیری کودکان در مخاصمات مسلحانه حقوقدانان و اساتید برجسته کشور در این عرصه هستند، که قطعا توجه به جنبه های حقوقی و فنی این موضوع رویکرد اصلی مخالفتشان است.

اگر فرض را بر این بگیریم که برخی از منتقدان از روی جنبه های حقوقی به مخالفت با این پروتکل نپرداخته اند، آیا می شود مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و نظرات برخی از حقوقدانان شورای نگهبان را نیز با چوب سیاسی کاری و ناآگاهی زد!

مرکز پژوهش های مجلس در گزارش کارشناسی خود پیشنهاد رد کلیات لایحه را مطرح می نماید: «با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و ابهام شدید درخصوص دستاوردهای این پروتکل برای کشور و عدم اشاره به این دستاوردها در مقدمه توجیهی تقدیم شده ازسوی دولت و همچنین تعهدات بین‌المللی جدی که این سند برای کشور به همراه می‌آورد و مبهم بودن تعهداتی که ممکن است در آینده برای جمهوری اسلامی به همراه داشته باشد و با توجه به شرایط ویژه کشور می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد و با توجه به ایرادات حقوق بشری که علیه کشور پس از تصویب کنوانسیون حقوق کودک مطرح گردیده، رد کلیات این لایحه مورد پیشنهاد است.»

خوب است که آقای الوندی و همفکران آنان به جمله « با توجه به ایرادات حقوق بشری که علیه کشور پس از تصویب کنوانسیون حقوق کودک مطرح گردیده – است-» بیشتر فکر کنند؛ آیا این  بهانه های حقوق بشری سازمانی های بین المللی، نیست که یکی از مخالفان پیوستن به پروتکل دوم را به گوشزد کردن مباحثی واداشته استکه به قول شما «هیچ ارتباطی به پروتکل نداشته و با اختلاط مباحث نتیجه گیری کرده که به عنوان مثال با تصویب این پروتکل احتمال تحریم های جدید وجود دارد یا قوانین مرتبط با خانواده تهدید می شود و نظام خانوادگی به خطر می افتد. این موضوعات نشان می دهد که عزیزان منتقد با طرح پروتکل فرصتی یافته اند تا مباحث خارج از موضوع را به منظور تقابل سیاسی با دولت مطرح کنند.»

آیا همین گزارشات حقوق بشری نیست که بخشی از تحریم ها را بر ما تحمیل کرده است؟ آیا نه این است که برای کنوانسیون ها و پروتکل ها، هیئت های نظارتی وجود دارد که در صورت نظارت ممکن است بر سر چیزهای جزئی، ایراداتی را وارد بکنند و همین ایرادات جزئی! آثار و عواقب و تبعاتی را برای نظام و کشور به وجود آورد. آثاری که رفع آن در ذیل رفع یا تعویق تحریم ها و .. با برجام نمی شود!

آیا توجه نشان دادن به مسائلی که بار حقوقی برای کشور به وجود می آورد، تقابل سیاسی با دولت است؟



نوشته شده در تاریخ شنبه 95/6/13 توسط منیره غلامی توکلی
نوشته شده در تاریخ شنبه 95/6/13 توسط منیره غلامی توکلی

 قلمدون :


چهارمین نمایشگاه نوشت‌افزار اسلامی ایرانی با حضور جمعی از فعالان فرهنگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد. در این دوره، 100 طرح جدید با حضور 50 برند ایرانی عرضه شده است.
 چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی
چ
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار اسلامی ایرانی


نوشته شده در تاریخ سه شنبه 95/6/9 توسط منیره غلامی توکلی
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی از بچه های مدرسه تا دانشگاهی

نوشت افزار دانش آموز ایرانی با طرح ها و سبک های اسلامی ایرانی/محصول ایرانی حاضر،برندهای خارجی غایب!

چهارمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است، در این نمایشگاه 40 تولید کننده نوشت افزار از سراسر کشور با ارائه بیش از یکصد محصول جدید از تولیدات داخلی با بهره گیری از نمادهای ملی و بومی شرکت کرده اند.

غرفه های رنگارنگ و متنوع که محصولات نوشت افزاری را گاهاً با چیدمانی زیبا و یا حتی بسیار ساده در معرض دید عموم  قرار داده اند در دو طبقه پذیرای خانواده ها و فرزندان آنها هستند.

ساعت 11 صبح است، نمایشگاه خلوت است و تک و توک بازدیدکنندگان آن با آرامش و تومأنینه در حال انتخاب و خرید اجناس مورد نیاز خود هستند. میزی بسیار ساده در ابتدای راهروی طبقه اول نمایشگاه، اجناس و هدیه های بازدیدکنندگان برای دانش آموزان نیازمند در مناطق محروم را جمع آوری می کند تا همه دانش آموزان ایرانی سهمی از نمایشگاه نوشت افزاری ایرانی اسلامی، داشته باشند.

در کنار این غرفه که سادگی اش آن را از تمامی غرفه های دیگر متمایز کرده بود، چند دختر و پسر دانش آموز در حال تحویل دادن هدایای خود به غرفه دار بودند در بین آنها مادربزرگی هم با در دست داشتند چند جلد دفتر و بسته ای از خودکارهای رنگارنگ ایستاده بود.

وی که خود را اشرف الملوک بیات معرفی می کند، می گوید: نوه هایم در خارج از کشور زندگی می کنند، معمولا صبح ها برای ورزش و پیاده روی به پارک لاله می روم، امروز نیت کردم کمی زودتر به خانه برگردم تا با خرید از این نمایشگاه به یاد نوه ها و فرزندانم هدایایی را تقدیم دانش آموزان نیازمند کنم.

وی که غرق در خاطرات خود شده است، ادامه می دهد: چند دهه پیش خبری از این همه تنوع و زیبایی در لوازم التحریرها نبود، اما امروزه طرح ها زیبای روی جلد دفترها و نقش و نگارهای مداد و رنگ های زیبای خودکارها، در هر انسانی حتی همسن و سال من، انگیزه های تحصیل را بیدار می کند.

مادربزرگ در خصوص اهمیت طرح های روی جلد و حتی طرح های کیف ها و جامدادی ها می گوید: لوازم تحریر بهترین و در عین حال تبلیغاتی ترین وسایل برای آشنایی و آموزش کودکان با فرهنگ و سنن بومی و ملی ما است، چرا که یک دانش آموز بیشترین وقت خود را با این لوازم سپری می کند.

نمایشگاه نوشت افزار ایرانی – اسلامی و غرفه های آن، با تمام کوچکی و شاید کاستی ها خود، دنیایی متفاوت از بازار بزرگ لواز التحریر تهران و شاید خیلی از کلان شهرها داشته باشد، در این نمایشگاه هیچ اثری از کارکترهای کارتونی خارجی دیده نمی شود، مرد عنکبوتی، باب اسفنجی، سیندرلا، شرک و فوتبالیست ها ... راهی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نداشته اند! به جایش تصاویر سرداران شهید هشت سال دفاع مقدس، شهدای هسته ای، شهدای مدافع حرم مخصوصا شهید همدانی و تصاویری از فیلم ها و انیمیشن های معروف ایرانی مثل شاهزاده روم، شکرستان، پایتخت، مختار، کلاه قرمزی، ایرن 1404، چرا، دیرین دیرین و .. قرار دارد.

ژاله سماواتی که چندین جلد دفتر از طرح های شاهزاده روم را خریده است، می گوید: از اینکه توانسته ام  نوشت‌افزار، پیکسل، لیوان، وسایل جشن تولد و جشن تکلیف با تصاویر «شاهزاده روم» خریداری کنم خیلی خوشحالم.

چندی پیش حامد جعفری تهیه کننده « شاهزاده روم» گفته بود: « در حال حاضر لباس، نوشت‌افزار، پیکسل، لیوان، وسایل جشن تولد و جشن تکلیف بر اساس پویانمایی «شاهزاده روم» طراحی و تولید شده است. قرار است بر اساس فیلم «فیل‌شاه» نیز به تولید جدی محصولات جانبی توجه کنیم؛ چراکه شرکت بزرگ و مهمی چون والت‌دیزنی بیش از دو سوم سود خود را مرهون تولید و فروش محصولات جانبی است.»

یکی دیگر از نکته بسیار مهمی که در محصولات ارائه شده در چهارمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی به چشم می آید مؤلفه های اسلامی و بومی آن است. اکثر طرح های کار شده از چهره بانوان با حجاب و فاقد هر گونه آرایش است، بر روی برخی از جلدها اعضای خانواده طراحی شده و برخی از طرح ها نیزی آمیخته با مفاهیم بلند عبادت و زیارت است...

جالب اینکه شخصیت جناب خان! هم در نمایشگاه حضور دارد و از گرفتن عکس یادگاری و سلفی با کودکان دریغ نمی کند و این خود برای بچه ها نشاط آور است.

 امروز حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه با بیان اینکه مجلس باید در بخش صادرات و واردات و تولید، نظارت جدی‌تری داشته باشد، گفت: با توجه به گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم متاسفانه در حوزه نوشت افزار هیچگونه نظارتی وجود ندارد و شاهد مشکلاتی در این عرصه هستیم.

پژمانفر با تاکید بر اینکه باید مجلس خلل‌های قانونی در حوزه نظارت بر نوشت افزار را برطرف کند، افزود: مجلس باید از افرادی که بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی تولید می‌کنند حمایت کند و تسهیلات در اختیارشان قرار دهد.

وی با بیان اینکه نوشت افزار به تنهایی قادر به انجام رسالت خود نیست ادامه داد: باید در کنار نوشت افزار محصولاتی از جمله لباس و کلیپ و انیمیشن و عروسک تولید شود تا اهداف ترسیم شده محقق شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ویژگی تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی اسلامی را اتکا به خود دانسته و افزود: این استقلال باید حفظ شود و ما امیدواریم همین روش ادامه یابد ولی این بدان معنا نیست که مجلس حمایت نمی کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی شهدا را قهرمانان بچه‌های ایرانی برشمرد و ادامه داد: وقتی زندگینامه شهدا را ورق میزنیم مشاهده می کنیم که یک آدم ساده در دوران دفاع مقدس کارهایی انجام داده است که امروز فرماندهان بزرگ قادر به انجام آن نیستند و این موضوع نشان دهنده غفلت ماست که شهدایی همچون برونسی و باکری را نتوانستیم درست معرفی کنیم و بچه‌ها به دنبال شخصیت‌های تخیلی رفته اند.

طبقه دوم نمایشگاه نسبت به طبقه اول زیبایی بصیری بیشتری دارد، میانه راهروی اصلی گروهی از بچه ها در حال بازی مار و پله هستند! یکی از آنها سعی می کند که تاس بزرگ را به بالاترین حد ممکن پرتاپ کند! منتظر عدد شش است تا به میدان مار و پله پا بگذارد....

محمد اسدی 12 ساله و دانش آموز سال ششم است، او با ابراز رضایت از خریدی که کرده می گوید: دلم می خواست دفترهایی داشته باشم که طرح روی جلد آنها عکس شهید همت و باکری باشد، پدربزرگم جانباز است و این شهدا برای ما بسیار تعریف می کند.

او  ادامه می دهد: ای کاش پشت جلد این دفترچه ها، خلاصه ای یا خاطره ای از زندگی شهید را نیز نوشته بودند تا ما بیشتر با زندگی نامه آنها آشنا شویم. محمد معتقد است که در این دفترچه ها نمرات بهتری را کسب خواهد کرد چرا که از شهدا خجالت می کشد در دفترچه شان نمره کمی ثبت کند!

غرفه آفتاب از مؤسسه فرهنگی هنری خراسان، نیز مشتاقان زیادی دارد. در این غرفه طرح روی جلد ها که محتوای آن را نیز مشخص می کند، تصاویر قهرمانان شاهنامه است. دخترها و پسرهای نوجوان با اشتیاق زیاد همه کتاب ها را نگاه می کنند اما در نهایت مجبورند یک یا دو عدد از آنها را برای خرید انتخاب کنند.

انیسی پور که در غرفه مشغول راهنمایی بازدیدکنندگان است، در خصوص استقبال خانواده ها از نمایشگاه می گوید: نسبت به اینکه تبلیغات در حد فاجعه بود! و ما بیشتر خانواده ها را به صورت چهره به چهره دعوت به حضور در نمایشگاه و بازدید از غرفه ها می کردیم، تعداد بازدیدکنندگان خوب است.  وی می گوید: عصرها نسبت به صبح ها شلوغ تر است و خانواده های بیشتری به نمایشگاه می آیند.

وی یکی از ویژگی های محصولات این نمایشگاه را دربرگیری گروه سنی کودک تا دانشجو می داند و می افزاید: استقبال دانشجویان از نمایشگاه نکته بسیار جالبی است که نشان از توفیق محصولات و طرح هایی که با سنت ما همخوانی دارد از جانب قشر تحصیل کرده دارد.

 آقای شکوری به همراه همسر و سه فرزندش که همگی محصل هستند، به نمایشگاه آمده است، وی در پاسخ به سؤالم که تنوع و کیفیت اجناس ارائه شده را چگونه ارزیابی می کند، می گوید: هنوز از تمام غرفه ها بازدید نکرده ایم، کوچکی نمایشگاه این اجازه را می دهد که بتوانیم در یک یا دو ساعت کل آن را بگردیم! اما در یک جمله می توانم  بگویم: « نسبت به سال گذشته، تنوع کالا، قیمت ها و کیفیت ها بسیار بهتر است.»

الهام دختر خانواده شکوری می گوید: ان شاء الله امسال به دانشگاه خواهم رفت به دنبال چند جلد دفتر و کیف دانشجویی بودم که در یکی از غرفه ها با طرح های اسلیمی و سنتی آشنا شدم، قطعا خرید خوبی خواهم داشت.

الهه میرزاباشی مادر خانواده هم یکی از ویژگی های اصلی این نمایشگاه را همخوانی کالاها با ذائقه های مختلف دخترها و پسرها و حتی سنین مختلف می داند و می گوید: با خیال راحت برای هر سه فرزندم که دو پسر و یک دختر 8، 15 و 19 ساله هستند، خرید خواهم کرد و دیگر وقتم در خیابان ها و کوچه های بازار تلف نخواهد شد.

چهارمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی - اسلامی با عنوان «ایران نوشت» از روز دوم شهریور ماه با حضور تولیدکنندگان داخلی در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرد و تا 12 شهریور ماه همه روزه از ساعت 10 تا 22 پذیرای خانواده ها است.

 



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 95/6/9 توسط منیره غلامی توکلی

ازدواج سنتی الهی است، سنتی که زیبایی های که به واسطه آن درهای رحمت و برکت خداوند به روی انسان باز می شود.

در سنت ایرانیان است که وقتی در خانواده ای فرزند دختری به دنیا می آید، خداوند روزی این دختر را در کسب و کار پدرش قرار می دهد و وقتی که به خانه بخت می رود این برکت، رزق و روزی را با خود به خانه شوهر برده و چراغ خانه او را با مهر و عاطفه روشن می کند.

این اعتقادات که گره در واقعیت هایی برگرفته از سخنان ائمه اطهار علیهم السلام و بزرگان دین دارد، تا زمانی در پیکره جامعه دینی – سنتی ما جاری و ساری است که ازدواج ها، پیوندی مقدس و شروع یک همدلی و همزبانی باشد اما وقتی ازدواج با سنت ها و باورهای غلطی چون چشم و هم چشمی در بُریدن مهریه یا تدارک جهیزیه از جانب خانواده دختر همراه می شود و خانواده پسر برای جبران این هزینه ها به دنبال عروسی متمول هستند تا با ثروت پدر او فخر فروشی کنند، نه برکتی در زندگی ها دیده می شود نه معنویتی که قابل یک زوج مسلمان را داشته باشد.

جهیزیه سنگین

بخاطر جهیزیه خواستگار راه نمی دهم

بیش از دو دهه است که به خاطر همین رویکرد مادی گرایانه به مبحث ازدواج، نه تنها آمار ازدواج کاهش یافته است بلکه در پس همین کاهش پیوند زناشویی، شاهد جاری شدن خطبه طلاقی هستیم که چند صباحی از بله گفتن عاشقانه آن نگذشته است!

روند رو به رشد ازدواج های دختران با مردانی که می توانند جای پدران یا حتی پدربزرگانشان باشند و انگیزه مردان جوان برای ازدواج با دختران سن بالا که صاحب شغل ثابت و درآمد هستند، نشان از این واقعیت دارد که دیگر عشق ها و ازدواج ها پولی شده است.

محمدایزدی، 28 سال دارد و کارگر قراردادی شرکت تجهیزات ساختمانی. او بیش از 7 سال با دختری 8 سال بزرگتر از خود ازدواج کرده است و از زندگی اش کم و بیش راضی است.

وی در پاسخ به اینکه چرا با دختری بزرگتر از خودش ازدواج کرده است، گفت: ابتدا به شرایط خودم و او توجه کردم، اگر آن موقع با فریبا ازدواج نمی کردم تا الان باید مجرد می ماندم. همسرم با شغل ثابتش می تواند از نظر اقتصادی و معیشت نه تنها مستقل بلکه کمک حال من باشد.

ایزدی با بیان اینکه من همسرم را عاشقانه دوست دارم، گفت: کدام دختر با حقوق 800 هزار تومانی به همسری مردی در می آید؟ سطح توقعات دختران بالاست.

سمیه کاظم نژاد با مردی ازدواج کرده است که بیش از 25 سال از او بزرگتر است و سابقه ازدواج ناموفقی را نیز دارد. وی نیز در پاسخ به اینکه چرا در عنفوان جوانی حاضر شده است با مردی که جای پدر اوست ازدواج کند، گفت: جوانی و زیبایی زودگذر است اما پول و سرمایه همسرم نه تنها کم نمی شود بلکه در گذر زمان بیشتر هم خواهد شد.

وی سپس با اشاره به اینکه در خانواده ای کم برخوردار به دنیا آمده ام گفت: پدر من پول خرید یک گاز برای جهاز من نداشت، وقتی با همسرم آشنا شده و ازدواج کردم او خانه و زندگی داشت و نیازی به جهاز آوردن نبود، این یکی از مهم ترین انگیزه های من برای ازدواج با همسرم بود.

محدثه بابایی دختری 25 ساله است اما به قول خودش اصلا خواستگار راه نمی دهد چون پول خرید یک حلقه نامزدی را ندارد چه برسد به چشن عقد و تهیه جهیزیه! او گفت: دیپلم  دارم و در یک بوتیکی با ماهی 500 هزار تومان فروشندگی می کنم، مقداری پول جمع کرده ام اما در این دوره و زمانه نمی توان از پس خرید یخچال 12 میلیونی و ماشین ظرف شویی و مبلمان خانه با این مقادیر برآمد...

شاید اگر در سنت ها و آیین های ما دادن جهیزیه از سوی خانواده دختر به همان سبک ساده و فقط تهیه ما یحتاج زندگی زوج، انجام می شد و شأن یک عروس و احترام خانواده او منوط بر جنس و مقدار جهزیه اش، نبود ما شاهد شنیدن ضرب المثل هایی مانند « زنی که جهاز نداره، این همه ادا نداره» نبودیم و به تبع آن خانواده ها برای خوشبختی و راحتی دخترانشان از زخم زبان مجبور به فروختن کلیه و دادن جهیزیه نمی شدند.!

طولان شدن دوران نامزدی و بالاگرفتن اختلافات برای تهیه جهیزیه

میترا خسروبیک کارشناس مسائل اجتماعی با تأکید بر اینکه جهیزیه سنگین یکی از موانع ازدواج آسان است، گفت: ازدواج سنت الهی است که اگر بصورت ساده و با توکل به خدا صورت گیرد ،خوشبختی در آن تضمین شده است اما متأسفانه به نظر می رسد با تغییر ذهنیت افراد به اینکه مادیات می تواند خوشبختی بیاورد، جهیزیه سنگین نیز یکی از راه های خوشبختی و عاقبت به خیری قلمداد می شود.

وی با اشاره به وضعیت تورم و مشکلات اقتصادی موجود در خانواده های ایرانی، گفت: اما این طرز تفکر که در ابتدا به بهانه کوتاه کردن زبان قوم شوهر از زخم زبان زدن صورت گرفت و بعدها به چشم و هم چشمی تبدیل شد، باعث به تأخیر افتادن یا حتی تجرد برگزیدن دختران شده است.

این کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد: بسیاری از دخترها، ازدواج خود را برای تحصیل، به دست آوردن کار و تقبل هزینه جهیزیه به تأخیر می اندازند و حتی گاهی شاهد طولانی شدن دوران نامزدی و عقد از جانب خانواده دختران برای تهیه جهیزیه هستیم.

وی در پایان تأکید کرد، ساده زیستی در جامعه فراموش شده است و تکنولوژی به جای اینکه در خمت بشر باشد، اسباب زحمت او شده است.

زندگی حضرت علی علیه السلام  و فاطمه زهرا سلام الله در تمامی ابعاد، الگویی فرازمانی است، وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می شود، وقتی صحبت از همسرداری و تربیت فرزند می شود، وقتی صحبت از تقسیم کارها و وظایف می شود، وقتی به دنبال نمونه و الگویی برای ساده زیستی و قناعت هستیم .. سبک زندگی علوی – فاطمی ، جلوه گری می کند.

داستان ازدواج فاطمه زهرا(س) با علی(ع) را همه می دانیم آنجا که حضرت علی علیه السلام درباره جهیزیه حضرت زهرا علیهاالسلام چنین می فرماید:« روزی پیامبر بزرگوار صلی الله علیه و آله وسلم به من فرمود: زره خود را به بازار برده، بفروش تا با پول آن وسایل عروسی و جهیزیه ای برای فاطمه تهیّه کنیم. من نیز به دستور پیامبر چنین کرده، بهای آن را به پیامبر تقدیم کردم . پیامبر مقداری از پول را به ابوبکر و سلمان فارسی و بلال داد و فرمود: مقداری اسباب و لوازم یک زندگی ساده رابرای فاطمه تهیّه کنند و مقداری از آن پول را نیز به همسرش امّ سلمه داد که عطر و چیزهای زینتی برای فاطمه خریداری کند. بدین گونه جهیزیه ای ساده تهیه شد که چیزی جز شانزده یا نوزده قلم جنس نبود که فقط شانزده عدد آن اسباب و وسیله ی مختصری یک زندگی کوچک بود. وقتی چشمان مبارک رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به آن جهاز مختصر افتاد، سرش را به جانب آسمان بلند کرد و فرمود: ظروف و زندگی را بر کسانی که بیشتر خداوند و وسایلشان گلی و سفالین است مبارک گردان.»

جهیزیه خوشبختی نمی آورد!

حجت الاسلام عبدالله موحدی کاشناس اجتماعی با اشاره به اینکه جهیزیه سنگین هیچ دختری را خوشبخت نکرده، تاکید کرد: شاید وجود جهیزیه سنگین به ظاهر نشانه آسایش باشد اما به هیچ خانواده ای آرامش لازم را نمی بخشد جز دردسر و اسباب زحمت و مشکل فایده ای ندارد.

کارشناس مسائل خانواده خاطرنشان کرد: جهیزیه مفصل و پر زرق و برق سبب مقروض شده خانواده زوجین و اسباب زحمت اغلب خانواده ها می گردد. آن زحمتی که اجر اخروی و پاداشی بدنبال ندارد.

وی با اشاره به رونق تجملات در زندگی خانواده ها نیز بیان کرد: لذت ها و خوشی های زندگی در تجملات نیست. اسباب زندگی در حد معقول و متداول ضرورت زندگی است اما تجملات مذموم است چون مرتبا پای رقابت در مسابقه منفی به میان می آید و حسرت به دل جوانان می گذارد. زندگی را تلخ کرده و اگر نتوانستند همانند هم سن و سالهای خود مراسم عروسی بگیرند تا ابد حسرت به لشان می ماند.

این کارشناس اجتماعی افزود: عروسی و شادی چیز خوبی است و پیامبر اکرم(ص) نیز برای حضرت فاطمه زهرا(س) مجلس عروسی گرفتند اما مراسم آنها پرهزینه نبود و اسراف نکردند. اسلام با شادی مخالف نیست بلکه اسلام با تشریفات مخالف است.

وی در مورد اسراف در مراسم های عروسی نیز گفت: اسراف سوزاندن دل محرومان جامعه است. ریخت و پاش حرام است. آمیختن عمل نیکو با حرام در صورتی که در دوروبرهای ما فقرائی وجود دارند که امکانات اولیه زندگی ندارند.

کابوس خانواده هایی با دختر دم به بخت

جهیزیه کابوس ازدواج های امروزی برای خانواده دختر است، این مقوله که در ابتدا یک هدیه از جانب بزرگترها برای آغاز زندگی جوان ها بود اکنون یک بار سنگین بر دوش پدر و مادر دختر شده است. اما به راستی برای حل این بدعت اجتماعی نقش مسئولان فرهنگی، وزارت ورزش و جوانان، دانشگاه ها، کمیته امداد امام خمینی (ره)، صدا وسیما و از همه مهم تر ان جی او ها و سازمان های مردم نهاد چیست و چه میزان توانسته اند در این زمینه مؤثر واقع شوند.

طرح ها  و سازمان های حمایت کننده از  ازدواج آسان!

چند سالی است که ازدواج دانشجویی در ترغیب جوانان به ازدواج آسان، موفق عمل کرده است و جامعه دانشگاهی در این زمنیه پیشتاز است اما با بالارفتن سن ازدواج چند درصد از جوانان در سن ازدواج دانشجو هستند؟! این جشن ها فی النفس خوب و تأثیرگذار است اما پاسخ گوی جامعه در شرف ازدواج نیست.

اما صدا و سیما در یک حرکت معکوس، مانند باید تند بر آتش جهیزیه های سنگین و زندگی های تجملاتی می وزد! تبلیغات کالاهای لوکس حتی به صورت اسپانسرهای برنامه های تلویزیون، نشان دادن زندگی های تجملاتی در قالب سریال های تلویزیونی و .. نه تنها کمکی در نهادینه شدن ازدواج آسان نمی کند بلکه دسترسی و آشنایی مردم با این دست کالاهای تجملاتی را آسان تر نیز کرده است.

الهه شکیب زاده، با اشاره به اینکه عقد کرده ام و جدیدترین تمام سرویس های آشپزخانه و مبلمان را از طریق تلوزیون دیده و حتی گاهی سفارش خرید هم داده ام گفت: وقتی زندگی راحت در تلوزیون فقط با داشتن یخچال .. تبلیغ می شود، انسان ناخودآگاه به دنبال کسب آن آرامش خود را در بازار خرید آن وسیله پیدا می کند تا سهمی از خوشبختی را در زندگی داشته باشد!

تأمین هزینه جهیزیه برای خانواده ایرانی بین 40 تا 100 میلیون تومان هزینه دارد و برخی از خانواده ها نه تنها توان پرداخت این هزنیه را برای عروس کردن دختراشان ندارند بلکه برای گذران زندگی نیز نیازمند حمایت های مراکزی و سازمان هایی چون کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند.

کمیته امداد امام خمینی(ره) در یک ابتکار و اقدام خداپسندانه از سال 1370 تاکنون با تدارک جهیزیه و پرداخت هدیه ازدواج موجبات ازدواج آسان، بی پیرایه و آبرومندانه تعداد زیادی از دختران و پسران جوان را فراهم ساخته است. ستادهای جهیزیه، متولی اجرای این طرح بوده و خدمات 1ـ اهداء جهیزیه به نوعروسان تحت حمایت 2ـ پرداخت هدیه ازدواج به اولاد ذکور خانواده‌های تحت حمایت 3ـ معرفی زوجین به بانکهای عامل برای دریافت وام ازدواج 4ـ برگزاری کلاسهای آموزش و مشاوره قبل از ازدواج 5ـ اهداء جهیزیه به بانوان تحت حمایت زیر 50 سال که اقدام به ازدواج مجدد می‌نمایند 6ـ اهداء جهیزیه موردی به نیازمندان؛ بوده است. برای مثال طی سال 1392 اقلام جهیزیه تعداد 90854 زوج تهیه و مقدمات ازدواج آنان عمدتاً به صورت گروهی و به مناسبت های مختلف از جمله اعیاد بزرگ اسلامی از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) فراهم شد.

مجلس شورای اسلامی‌ در قانون بودجه‌ی سال 94 تصویب کرد که جوانان به جای دریافت وام سه میلیون تومانی قرض الحسنه ازدواج از تسهیلات ده میلیون تومانی برای لوازم منزل و جهیزیه در قالب فروش اقساطی استفاده کنند.

طبق این مصوبه، تولیدکنندگان با تعیین نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت برای فروش محصولات خود به طور اقساطی، اقدام به فروش می‌کنند. بانک‌ها نیز وظیفه دارند وثایق و ضمانت‌های لازم را از متقاضی دریافت کند و خدمات بانکی را در این راستا ارائه دهند. در نتیجه فروشنده از دریافت اقساط خود مطمئن است و بانک نیز در ازای ارائه‌ی این خدمات، کارمزد خود را دریافت می‌کن، اما این اعصای وام با اگرهاو شرایط و ضوابط سختی همراه بود که گویی به تازگی با مرتفع شده است.

این خدمات بانکی به دلیل اینکه حمایتی از تولید ملی است مثبت ارزیابی می‌شود؛ با این حال شرایطی که این وام دارد می‌توان از آن به عنوان تسهیلاتی بهینه در حمایت از ازدواج جوانان نام برد و باید گفت که چنین سیاستی، جوانان را به ازدواج ترغیب می‌کند. جوانانی که از مهم‌ترین موانع ازدواج‌شان، تامین سرمایه‌ی اولیه برای هزینه‌های سرسام‌آور ازدواج از جمله تهیه‌ی مسکن است، با خرید اقساطی لوازم منزل به اندازه ده میلیون و با نرخ‌های بالا حمایت نمی‌شوند.

شاید بتوان گفت این تنها مورد حمایتی دولت از ازدواج جوانان بوده است که تا به امروز تازه دامادها و تازه عروسان با به جان رسیدن به آن دست پیدا کرده اند.

در زمینه تهیه جهیزیه که از نظر ما ایرانیان دارای بار معنوی و اجر اخروی بسیار زیادی است، هستند گروه های مختلفی که آستین های مهربان و همت را بالا زده و بصورت خودجوش انفرادی یا سازمان یافته اقدام به تهیه و هدیه کردن جهیزیه به نوعروسان می کنند.

در این زمینه پایگاه های بسیج در اعیاد و مناسبت های مختلف از پیشتازان این عرصه است و در کنار آن مؤسسات خیریه مانند آبشار عاطفه ها، قرار دارد.

بر اساس گفته نرگس صفر بیرانوند مدیر موسسه آبشار عاطفه ها در لرستان: این موسسه خیریه دارای بیش از 200 شعبه در کشور و 9 شعبه در لرستان است.

وی با اشاره به اینکه آبشار عاطفه ها با هدف خدمت رسانی به خانواده های نیازمند، ایتام، تامین جهیزیه برای نوعروسان و ... تشکیل شده است، افزود: نهاد خیریه آبشار عاطفه ها هر ساله حدود هشت هزار و 888 سری جهیزیه طی سه مرحله را به نوعروسان نیازمند در سراسر کشور اهدا می کند.

مدیر موسسه آبشار عاطفه ها در لرستان با اشاره به اینکه در حال حاضر 400 نوعروس لرستانی در صف اهدا جهیزیه از موسسه ابشار عاطفه ها هستند گفت: امروز به 50 نوعروس لرستانی به صورت نمادین حواله جهیزیه از سوی خدام حرم امام رضا (ع) داده خواهد شد.

بیرانوند بیان داشت: سال گذشته از طریق موسسه خیریه آبشار عاطفه ها در استان بیش از هفت هزار نفر از نیازمندان برای گرفتن خدمات درمانی اعم از سونوگرافی, آزمایش و ... به بیمارستان ها ارجاع داده شدند.

وی یادآور شد: شعبه خرم آباد موسسه آبشار عاطفه ها با جمع آوری بالغ بر 672 میلیون تومان سال گذشته از میان تمامی شعب این موسسه در سراسر کشور رتبه سوم را کسب کرد.

بیرانوند یادآور شد: مبلغ کمک جهیزیه به هر نوعروس حدود سه میلیون تومان بوده و تا پایان دهه کرامت به تمامی نوعروسان پشت نوبتی 9 شعبه آبشار عاطفه ها در استان حواله کمک جهیزیه اهدا خواهد شد.

در کنار این مؤسسات که به صورت سنتی اقدام به تهیه جهیزیه می کنند، هستند گروه هایی که از فضای مجازی و محصولات آن برای امر خیر و پسندیده تهیه جهیزیه استفاده می کنند،یکی از این اقدامات، اجرای طرح آیینه و شمعدان است که بنابر گفته علیرضا نائینی، دبیر اجرایی آن دختران عقد کرده  تحت پوشش کمیته امداد 6 ماه در صف دریافت جهیزیه هستند و بضاعت کافی برای آغاز زندگی را ندارند و شروع زندگی آنها متوقف شده فقط به دلیل اینکه این دختران توانایی تهیه جهیزیه را ندارد. این مسئله بسیار مهمی است و کمیته امداد هم هر ساله قدم های بزرگی در این مسیر برمی دارد اما در بخش های مختلف با محدودیت های بسیاری هم همراه است.

نائینی ادامه می دهد: ما به این طرح به عنوان یک طرح و فراخوان ملی می نگریم و مردم را متوجه این داستان می کنیم که 75 هزار نو عروس محتاج جهیزیه حداقلی هستند و شروع زندگی آن به تاخیر افتاده است تا مردم هم کمک های خیر خود را برای این دختران انجام دهند.

وی می افزاید: اجرای این طرح به معنی یک فضا سازی رسانه ای تحت حمایت های نقدی مردمی است، هدف این نیست که همه کمک های نقدی به مردم از طریق روش های موجود در طرح آینه شمعدون به ستاد مرکزی منتقل شود. لذا در تمام شهرها و روستاهای که این طرح را عنوان کرده ایم و اگر مسجدی تحت عنوان طرح ما پولی را از سوی مردم جمع آوری کرد و خودش در همان محل کسی را مستحق کمک دانست باید همان جا آن کمک ها را هزینه کند. در واقع ما می خواهیم در ماه مبارک رمضان گفتمانی شکل بگیرد و حمایت های اجتماعی در زمینه ازدواج تقویت شود.
با توجه به موقعیت اقتصادی و وضعیت معیشتی بخش قابل توجهی از مردم کشورمان، اگر بخواهیم سنت زیبای ازدواج و فرزندآوری در سن خوب انجام شود، باید همه ما آستین های مهربانی و خیری را بالا زده و به اندازه توان مادی خود وارد عرصه فرهنگ ازدواج آسان شویم. انسان خیر حتما ثروتمند نیست بلکه می توان حتی با کمک اندک نیازمندان را شاد کرد.

اگر ما می خواهیم همنوعانمان در عین نیاز کرامت انسانی شان حفظ شود باید سازمان های مردم نهاد و خیریه را در استان یاری دهیم



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 95/6/8 توسط منیره غلامی توکلی
<      1   2   3      >
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک