سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
وقوع انقلاب اسلامی درایران همچون نگینی بر تارک تاریخ زرین این کشور می درخشد.با پیروزی انقلاب اسلامی درواقع تمامی اقشار جامعه گمگشته خویش را در این نهضت اصیل بازیافتند.این درحالی است که مهمترین وجه انقلاب اسلامی ایران همین حضور تمامی آحاد مردم در لحظه لحظه مبارزه برای پیروزی آن بوده است.این انقلاب متفاوت از سایر نهضتها،دارای ماهیت فرهنگی مشتمل برسه محورمسجد،مدرسه ودانشگاه است. قدرمسلم ازتفاوت ماهوی انقلاب اسلامی با دیگر جریانات همسومی توان به حضور زنان با عنوان طلیعه داران مبارزه با رژیم پهلوی اشاره داشت.این حضور نه تنها در دوران مبارزه بلکه بعد ازاستقرار حکومت اسلامی نمود بیشتری پیداکرد .این حضورزن مسلمان ایرانی درتمامی عرصه های انقلابی به عنوان یک شاخص برتر در مقابل زنان دیگر جوامع است. زنانی که درعین ازادی ظاهری، نقش یک کالای لوکس را دردنیای غرب بازی میکنند. باتوجه به فرارسیدن ایام دهه فجر انقلاب اسلامی در گفتگویی با "مهدی داوری "کارشناس ارشد اندیشه سیاسی دراسلام به نقش زنان در مبارزات قبل از انقلاب و حضور آنان در عرصه های پس از آن می پردازیم

زن و انقلاب اسلامی

ادامه مطلب رو هم بخوان 

نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91/11/12 توسط منیره غلامی توکلی

وقتی زمین مدرسه قطعه ای از بهشت می شود

بهمن سال 1365/ مدرسه زینبیه امروز حال و هوایی دیگر دارد . از هفته پیش دانش آموزان کلاس ها را تزئین کرده اند و با شور و شوق بسیار زیادی در تدارک برنامه های دهه فجر، بخصوص سالروز ورود امام خمینی به میهن هستند . از روزها پیش رادیوهای بیگانه خبر بمباران هوایی این مدرسه را در بوق و کرنا کرده است اما ...........

تصویر مدرسه زینبیه بعد از بمباران

انگار کسی باورش نمی شد ! نه شاید هم در آن دوران حمله هوایی و صحبت های بی اساس و شاید هم شایعه های بسیاری که وجود داشت این گمان زنی را کم رنگ تر می کرد . .....
صبح روز دوازدهم مدیر مدرسه هم دلمشغولی بسیاری داشت . خانواده ها هر کدام در صدد این بودند که دخترانشان را از رفتن به مدرسه منصرف کنند اما دل های مشتاق دختران و برنامه های بسیاری که برای نختسین روز از چشن های پیروزی انقلاب اسلامی تدارک دیده بودند مانع می شد .
وقتی برگ های تقویم 26 سال پیش را ورق می زنی و یا به پای صحبت های هر کدام از خانواده های دانش آموزان محصل در دبیرستان زینبیه که می نشینی ، متوجه می شوی که این دختران دل از دنیا کنده بودند و هر کدام به نوعی عزل های عاشقانه معبود می خوانند . یکی خواب شهادت می دید و دیگری وصیت نامه نوشته بود . آن یکی معصومانه از خانواده و دوستان خداحافظی کرده بود و حلالیت طلبیده بود و یکی دیگر اشتیاق عجیب و احساس باور نکردنی در این روز داشت  .

خلاصه دبیرستان زینبیه که کانون حمایت های مردمی به رزمندگان جبهه های هشت سال دفاع مقدس بود ، قطعه ای از بهشت را می مانست که بر روی زمین، محلی برای عروج فرشتگان زمینی به ملکوت شده بود .

ساعاتی از حضور بچه ها نگذشته بود که آسمان درهایش را به روی فرشتگان باز کرد ...... دل آسمان شکافت و بمب ها بر سر دانش آموزان ریخته شد . حیاط مدرسه از سرخی خون 38 دانش آموز رنگ شرافت گرفت و دبیرستان زینبیه شهرستان میانه سکوی پرواز پرستوهای عاشق به ملکوت شد ......

از میان این دانش آموزان ایران قربانی با دفترچه ای از یادداشت ها و اشعار زیبایش می تواند بیش از هر کس دیگری حال و هوای دانش آموزان و احساسشان را برایمان بازگو کند .

تصویر مدرسه زینبیه بعد از بمباران
 
در بخشی از دست نوشته های این شهید بزرگوار آمده است :
 خدایا برای من دوستانی انتخاب کن که نه تنها برای من دوست بلکه معلم باشند .
در اندوه ها تسکین دهند و مرا همیشه نهی از منکر کنند از راه خطا نهی و به راه راست هدایت کنند . خدایا دلم را به یاد تو اندازند و با بتها در آویزند.
بار الهی مرا یاری کن همیشه دوستانم را به راه راست که همان راه توست دعوت کنم و خدایا محبت و مهر و دوستی را میان من و دوستانم برقرار ساز که این سه چیز باعث محکم شدن دوستی می شود.
بارالهی دوستان و من را یاری کن به پدر و مادر خویش خدمت کنیم و اگر غیر راه تو را بروند و باعث شوند ما نیز غیر راه تو را رویم آنان را به راه توحید دعوت کنیم و اگر هدایت نشدند فرمان تو را به اجرا در آوریم .
خدیا، پروردگارا و ای بخشنده ترین بخشنده ها بر دوستان صدیق و پزهیزگار و انساندوست و حق جوی خود درود فرست و آنان را همیشه یاور باش قلبشان را پر دود و سینه شان را آتش افروز و خشم آنها را خشم خود قرار بده .
و خدایا اسلحه های آنها را بر سینه شرک و نفاق و کفر برُِان کن و آنان را همیشه موفق گردان و به آرزوهای تکامل دهنده شان برسان، و در زندگی موفق و پیروز گردان و هم در این دنیا و هم در آن دنیا نجاتشان ده ، دلهاشان را از این دنیا بِبر و قلبشان را به خودت نزدیک گردان .آمین
و بار خدایا بر محمد و ال او که بهترین دوستان تو بودند درود بفرست و مرا از بهترین و پاکترین دوستان خود قرار بده  ای توانا ترین تواناها

62/04/05      



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91/11/12 توسط منیره غلامی توکلی

 

تأثیرات متقابل زن و انقلاب اسلامی در فرمایشات مقام معظم رهبری - برداشت6

زن انقلابی در ایینه کلام رهبری
انقلاب اسلامی ایران نقش بسزایی در تبیین جایگاه زن در نظام اسلامی و تغییر نگرش اجتماعی او داشت . زنان در پیروزی انقلاب اسبلامی نقش بسزایی را ایفا کرده و در تثیت آن مؤثر بوده و تحکیم آن نیز بر بصیرت زن مسلمان ایرانی وابسته است . زن به عنوان مدیر فرهنگی و فکری یک خانواده می تواند مایه بقا و تداوم بسیاری از ارزش های فرهنگی ایران و اسلام باشد . از این رو در سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بر آنیم تا با بازخوانی صحبت های مقام معظم ولایت ، امام خامنه ای ؛ بار دیگر تأثیر متقابل زن و انقلاب اسلامی را یادآوری و بر نقش زنان در پیروزی انقلاب و تأثیر انقلاب در احیا هویت زن مسلمان ایرانی تأکید کنیم .

 

نقش زنان در انقلاب زیاد بوده است . پس از پیروزی انقلاب تا امروز هم واقعا بانوان کشور در همه صحنه ها خیلی نقش داشتند و این حادثه خیلی بزرگ و شگفت آوری است . تصور من این است که بانوان در دوره پیش از آنچه که در بعضی از خانواده ها ممکن بود مورد ستم سیاسی و فرهنگی بودند؛ بیش از آنچه که در بعضی از خانواده ها ممکن بود مورد ستم قرار بگیرند .
بجای نقش آفرینی ، آنها را به بیکارگی و به ابتذال سوق می دادند .
انقلاب حقیقتا میدانی باز کرد و خانم ها بیش از آقایان در این قضیه فعالیت و حماسه خلق کردند .

دیدار با جوانان در ایام الله دهه فجر 77/11/12
دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان ج 4، ص

 

 



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91/11/12 توسط منیره غلامی توکلی

سلام

 آسمان ستاره باران می شود
عرش از نور خدا پر می شود
گوهری از نور حق و از بهشت
بر زمین گویا که مهمان می شود
عید و شادی بر جهان بر پا شود
در زمستان چون بهاری می شود
بفرست درود و صلوات بر مقدمش
چون شب میلاد محمد(ص) می شود

غروب شب تولد پیامبر / خورشید هم دوست داشت در چشن تولد پیامبر و فرزندش باشد

پی نوشت رمضون :
امروز عصر امتحان داشتم و عجب! امتحان سختی بود. سؤالات استاندارد نبود . طول برخی از سؤالات بیش از سه خط بودوااااای ! خلاصه وقت برگشتن غروب شده بود و من دیدم خورشید حال و هوای دیگه ای داره انگار دلش می خواد در چشن میلاد پیامبر شرکت کنه و جمع کردن دامن پر نورش براش سختهدلم شکست از آسمون عکسی انداختم تا اگه خودش نیست حداقل عکسش تو جمع ما باشه  مؤدب



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 91/11/9 توسط منیره غلامی توکلی
استاد حوزه و دانشگاه
تجمل گرایی ، تجمل گرایی است ممدوح و مذموم ندارد/ تجمل گرایی ضرب آهنگ نارضایتی از داشته ها

جمل گرایی ، تجمل گرایی است اگر منظور از "تجمل گرایی ممدوح" همان زندگی متوسط است پس باید سعی شود اسمش عوض و با ارائه برخی از ادله های بی اساس و واهی قبح آن در جامعه کم رنگ نشود .

تجمل گرایی تجمل گرای است ممدوح و مذموم ندارد
حجت الاسلام سید کاظم بدری استاد حوزه و دانشگاه در تعریف لغوی تجمل گرایی گفت :  تجمل گرایی اصطلاحی است مرکب از دو واژه «تجمل» به معنای خود را زینت دادن و آراسته شدن و «گرایی» به معنای میل و رغبت کردن؛ پس تجمل گرایی به معنای رغبت کردن و توجه به ظواهر زندگی است که کم و بیش در هر زندگی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه تجمل اگر به معنای زیبا جلوه کردن و مرتب و منظم بودن و رفع نیازهای زندگی و عدم فقر در نظر بگیریم ، تنها ممدوح و ستایش شده هم از نظر دین و هم از نظر عرف است بلکه می تواند  اثرات مطلوبی چون  اتکا به نفس، اظهار بی نیازی در برابر مردم و حفظ عزت نفس بگذارد .
این استاد حوزه علمیه امام القائم ادامه داد : اما اگر تجمل گرایی را به معنای اسراف و تبذیر طبق چشم و هم چشمی عمل کردن و ریخت و پاش های بی مورد در نظر بگیریم مذموم و مورد نکوهش دین و  مردم است و اثرات نامطلوب روانی فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به دنبال خواهد داشت. که از آن جمله می توان به تربیت فرزندان زیاده خواه، فخر فروشی، غفلت از یاد خدا، از بین رفتن صمیمیت بین افراد و ... اشاره کرد.
وی با تأکید براینکه متأسفانه در فرهنگ لغات عامه تجمل گرایی همیشه با اسراف و توجه بی حد و حصر به آراستگی ظاهری خود و  محیط اطراف  همراه بوده است اظهار داشت : اخیرا واژه ای با عنوان "تجمل گرایی ممدوح "در رسانه ها به چشم می خورد که اصلا پسندیده نیست ما به هیچ عنوان تجمل گرایی ممدوح که از نظر دین و قرآن مدح شده باشد نداریم . تجمل گرایی ، تجمل گرایی است اگر منظور از "تجمل گرایی ممدوح" همان زندگی متوسط است پس باید سعی شود اسمش عوض نشود .
 حجت الاسلام سید کاظم بدری با بیان اینکه  اگر منظور تجمل گرایی با درصد پایین تر است؛ اصلا مطلب صحیح و درستی نیست افزود: بهتر است قبح تجمل گرایی با چنین ادله های بی اساس و واهی در سطح جامعه از بین نرود.
وی در ادامه تجمل گرایی را سر منشاء مشکلات بسیاری از قبیل بیماری های روحی و روانی ، حسادتها ، چشم و هم چشم ها ، سکته ها و مرگ های ناگهانی دانست و گفت: عدم نشاط و شادابی در زندگی ،  مدگرایی جوانان و رواج فساد اخلاقی ، مشکل شدن ازدواج جوانان ، مجرد گرایی ، معلول عدم رضایتمندی افراد از زندگی و گرایش آنها به تجملات است  .
این کارشناس علوم دینی  با تأکید بر اینکه، توجه بیمارگونه به ظاهر زندگی و وارد شدن به وادی اسراف و تلاش در جهت داشتن  زندگی های پرزرق و برق ، قاتل  روح معنوی خانواده است که بنیان خانواده به خاطر آنها شکل گرفته اظهار داشت :  به نظر می رسد دشمنان دین و حتی بشریت که از راههای گوناگون به مقابله با اسلام پرداخته اند با سوق دادن فرهنگ جامعه مسلمانان به سمت تجمل گرایی به دنبال انحطاط کانون خانواده و سست کردن پایه های نظام اسلامی هستند.
وی ادامه داد ، حال که توطئه دشمن برای ما آشکار است باید به مقابله و مبارزه با این پدیده شود دست زد و به مصداق آیه واعدوالهم ما استعطتم من قوه با تمام توان این کار باید انجام داد . فلذا از دستاندرکاران فرهنگی جامعه و کشور مخصوصا رسانه های سمعی و بصری و بالاخص صدا و سیما می خواهیم تا به مبارزه با این جریان ضد فرهنگی اقدام کنند .

 پی نوشت رمضون :
وقتی افراد یک خانواده، صرف جو باشند، می دانند از نعمت های خدادادی چگونه بهره بگیرند ودر زندگی ، میانه رو باشند.آنان حتی با بازیافت برخی از وسایل دورانداختنی بی خطری که کاربرد نخستین آنها تمام شده است، به سوی صرفه جویی قدم بر می دارند.در چنین خانواده ای ، بخش بالایی از بودجه خانواده به جای اینکه دور ریخته شود، دوباره به چرخه زندگی وارد می شود و راه را برای پیشرفت و زندگی و بهره بردن هموارتر می کند


نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91/11/8 توسط منیره غلامی توکلی
<   <<   11   12   13   14   15      >
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک