سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

توصیه به بی حجابان
جرعه 14 
سیری در سخنان رهبری در خصوص حجاب و عفاف 

ای خواهران عزیزی که مراعات حجاب اسلامی را نمی کنید ! شما همان کسانی هستید که در هنگام اشتغال مبارزه ملت ایران ، علیرغم دشمن ، با حجاب در راهپیمائی ها شرکت کردید ، نشان دادید که به اسلام و انقلاب اسلامی معتقد و به آن وفا دارید.
امروز هم انقلاب محتاج وفاداری شماست . ای خواهران کارمند دولت ! ای کسانی که هیچ عنادی با انقلاب اسلامی ندارید؛ اما بی توجهی ها موجب آن می شود که وظایف انقلابی را آن چنانکه باید مراعات نکنید ! امام به شماها خطاب می کند ، فضای ادارات دولتی ر ا، فضای جامعه انقلاب را ،  فضای عفاف عمومی قرار بدهید ؛  کاری کنید که با پوشش شما ، با بی اعتنائی شما به زیورها ، آرایش ها ، مدها، لباس های رنگارنگ ، دشمن یکبار دیگر احساس کند که زن مسلمان ایرانی تسخیر ناپذیر است .                     
                                                       
                               خطبه نماز جمعه 59/04/13  در مکتب جمعه ج 2 ص
211



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91/11/3 توسط منیره غلامی توکلی

تأثیرات متقابل زن و انقلاب اسلامی در فرمایشات مقام معظم رهبری - برداشت 3

زن انقلابی در آیینه کلام رهبری *حضور و ایثار زنان عامل پیروزی در انقلاب اسلامی و جنگ

انقلاب اسلامی ایران نقش بسزایی در تبیین جایگاه زن در نظام اسلامی و تغییر نگرش اجتماعی او داشت . زنان در پیروزی انقلاب اسبلامی نقش بسزایی را ایفا کرده و در تثیت آن مؤثر بوده و تحکیم آن نیز بر بصیرت زن مسلمان ایرانی وابسته است . زن به عنوان مدیر فرهنگی و فکری یک خانواده می تواند مایه بقا و تداوم بسیاری از ارزش های فرهنگی ایران و اسلام باشد . از این رو آستانه سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بر آنیم تا با بازخوانی صحبت های مقام معظم ولایت ، امام خامنه ای ؛ بار دیگر تأثیر متقابل زن و انقلاب اسلامی را یادآوری و بر نقش زنان در پیروزی انقلاب و تأثیر انقلاب در احیا هویت زن مسلمان ایرانی تأکید کنیم .


زن انقلابی در ایینه کلام رهبری

با همین نگاه بود که وقتی نهضت اسلامی به مرحله انقلاب اسلامی رسید . زنان با همان برداشت طبیعی که از اسلام در جامعه ی زنانه بود، جلو افتادند، که امام فرمومد – درست هم فرمود- اگر زنان در این نهضت همکاری نمی کردند ، انقلاب هم پیروز نمی شد .
یقینا اگر  زنها در داخل خیابان ها و راهپیمایی های عظم حضور پیدار نمی کردند ، آن حضور عظیم و با شکوه زنان در دوران انقلاب ، انقلاب پیروز نمی شد .
در جنگ تحمیلی اگر امثال همین مادر گرامی سه شهید و مادران شهید و همسران شهیدان – که من افتخار داشته ام با هزار نفر از اینها از نزدیک نشست و برخاست و گفتگو کنم و خصوصیات آنها را مشاهده کنم – ایمان خود ، صبر خود، ایستادگی خود، معرفت خود ، روشن بینی خود در قبال ضایعات جنگ و فداکاری های جوانان و مردان را نشان نمی دادند ، جنگ پیروز نمی شد .
ناگر مادران شهدا و همسران شهدا بی صبری نشان می دادند ، شوق جهاد در راه خدا و شهادت در دل مردها می خشکید .این جور نمی چوشید ، این جور به جامعه طراوت نمی داد. در میدان جنگ هم زنان نقش های درجه اول را ایفا کردند . اگر در طول انقلاب وفاداری های زنان  ، عواطف زنان، حضو ر زنان در میدان های مختلف در راهپیمائی ها ، در انتخاب ها نمی بود، یقینا این حرکت عظیم مردمی نمی توانست این جور شکل پیدا کند و ادامه  یابد. این نظر اسلام است .
                                                                                    دیدار با زنان 1379/06/30
                                                                                         جمهوری اسلامی



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91/11/3 توسط منیره غلامی توکلی

به مناسبت سالروز آغاز امامت حضرت مهدی (عج)

مسئله امامت از دیدگاه شیعیان نشأت گرفته از دیدگاه قرآن است /مهدی عج واسطه فیض الهی بر روی زمین

درود وسلام و برکات خدای رحمان بر محمد مصطفی (ص)، پیامبر مسلمانان، نصرت دهنده مستضعفان، یاریگر مظلومان ونجات دهنده بشریت از تاریکی جهالت و گمراهی به نور هدایت. با سلام و تحیات بر اهل بیت طیبین او که خداوند، آنها را بر دیگر مخلوقاتش برتری داد تا چراغ راه سالکین باشند و محبت آنان را واجب دانست. پس لعنت و عذاب خدای قهار بر دشمنان آنان باد. مسئله امامت و رهبری به معنای جانشینی پیامبر اکرم (ص) از مهمترین مباحث عقیدتی در تاریخ اسلام می باشد. زیرا امامت و رهبری، تنها یک مسئله دینی و تشریعی نیست، بلکه مجموعه جهان آفرینش و تکوین را در بر می گیرد. خداوند بزرگ، خود به یک معنا امام کل جهان هستی و مجموعه مختلف آن است و در واقع آن را رهبری و هدایت می کند. اما برای ادامه حیات انسان بر روی زمین، وجود حجت، امری ضروری است.
لزوم امامت حضرت مهدی عج
 مسئله امامت از دید مسلمانان که نشات گرفته از دیدگاه قرآن است - و اهمیت خاصی برای آن قائل است - بسیار مهم می باشد. قرآن، امامت را آخرین سیر تکاملی انسان می داند که تنها پیامبران اولوالعزم به آن دست یافته اند. از این دیدگاه، مقام و منزلت امامت تا حدی بالاست که حضرت ابراهیم (ع) پس از مقام نبوت و پشت سر گذاشتن امتحانهای سخت در اواخر عمر به آن دست یافت؛ «واذا ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما قال و من ذریتی قال لاینال عهدی للظالمین».
  اما لزوم وجود امامت و اعتقاد به آن تنها به عظمت مقام او برنمی گردد؛ زیرا وابستگی و تداوم حیات سایر موجودات هستی به وجود امام، به وسیله وحی و اخبار و آثار کسانی که با عالم غیب در ارتباط هستند و از غیب خبر می دهند نیز اثبات شده است. از جمله اینکه رسول خدا (ص) فرمودند: «لایزال هذ الدین قائماً الی اثنا عشر فاذا مضوا ساخت الارض باهلها.» (همواره این دین بر پا خواهد بود تا دوازده نفر، پس وقتی که آن دوازده نفر درگذشتند، زمین اهلش را فرو خواهد برد). همچنین سلمان و ابوذر که اعتقاداتشان جز به ارشاد و راهنمایی پیامبر نبود این وابستگی را ضمن جمله ای در توصیف امیرالمومنین (ع) چنین بیان می کنند؛ «انه لزر الارض الذی تسکن الیه ویسکن الیها ولو فقد لانکرتن الارض وانکرتم الناس.» (علی علیه السلام قوام زمین است که زمین به سوی او آرام می گیرد و به سوی او سکون و آرامش حاصل می شود و اگر او نباشد، هر آیینه زمین و مردم را منکر و دگرگون و به وضع دیگر و ناشناخته ای خواهید یافت). از طرفی تحقق اهداف عالی اسلام برای بیش از یک میلیارد مسلمان در مناطق و قاره های مختلف جهان زمانی میسر می شود که نظام دین و وحدت و همبستگی امت اسلامی در داشتن خدای واحد، پیامبر واحد، قبله واحد و دستورات دینی واحد توسط امام نظم یابد
. چنان که در روایات اسلامی آمده است که؛ زمامداری و امامت یک نظام است وامت اسلامی خزر. «مکان القیم من الامر مکان النظام من الخزر یجمعه و یضمه فاذا انقطع النظام تفرق الخزر و ذهب ثم لم یجتمع بحذا فیره ابدا.» (زمامدار رشته ای است که دانه های پراکنده یک جامعه را تحت نظام ویژه ای در می آورد و آنها را به هم پیوند می دهد. وقتی این نخ پاره شود، دانه ها پراکنده می شوند و هر یک به سویی می روند و پس از آن هیچ گاه به صورت اول فراهم نمی شوند.» نظام یعنی رشته ای که پراکندگیها را منسجم کرده و در یک مسیر برای یک هدف قرار می دهد. مانند نخ تسبیح که دانه های پراکنده تسبیح را در کنار هم جمع کرده و در مسیر هدفی مشخص و الهی قرار می دهد. در این مورد حضرت رضا (ع)
 می فرمایند: «ان الامامه زمام الدین و نظام المسلمین.» (امامت، مهار دین و نظام مسلمین است). و امام باقر (ع) فرمودند: «حبنا اهل البیت نظام الدین.» (محبت ما خاندان، نظام دین است).
اما از آنجا که افتادن در مسیر الهی و پیمودن صراط مستقیم که ادامه حیات انسانی انسان را سبب
می شود، بدون درک فیض مادی و معنوی از سوی خداوند متعال ممکن نیست و با توجه به اینکه انسان خاکی و موجودات مادی، امکان درک فیوصات بلاواسطه را ندارند؛ لذا جمیع کائنات، محتاج واسطه ای هستند که فیص الهی را از مبدا فیاض بگیرد و به آنها برساند و این واسطه باید کسی باشد که از جنبه دینی، الهی، معنوی قویتر و بالاتر از مردم دیگر باشد و جنبه جسمانی و مادی او مغلوب جنبه های ذکر شده اش باشند. در واقع باید معصوم از هر عیب و نقص و گناه و آلودگی باشد تا او حجت خدا بر خلق باشد. از آنجا که خداوند عظیم به واسطه علم و لطف خود، جهان ممکن را با پرتو نور امامت تشخص بخشید و لطف او همیشه پایدار است و از آنجا که سیر تکامل در این دنیا ادامه دارد و جهان در مسیر تکوینی خود به آسایش و نظم محتاج می باشد و از آنجا که در عصر حاضر برای درمان دردهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حل مشکلات مادی و معنوی مردم به وحدت کلمه نیازمندیم و زمینه این وحدت، نظم دینی و نظام مسلمین است و آن هم فقط با درک فیوضات الهی ممکن است، برای درک این فیوضات نیاز به وجودی نازنین (واسطه فیض) داریم و اینک ظهور موفورالسرورش را به انتظار نشسته ایم.
  قال رسول الله: «افضل اعمال امتی انتظار الفرج.» (برترین اعمال امت من انتظار فرج است). در برخی از روایات آمده است؛ منتظر فرج «بمنزلة الضارب فی سبیل الله» (مانند شمشیر زن در راه خدا) یا «بمنزلة المجاهد بین یدی رسول الله» (همانند کسی که پیش روی پیامبر جهاد کند) یا «بمنزلة من استشهد مع رسول الله» (همانند کسی که با پیامبر شهید شود» می باشد. این تشبیهات در مورد منتظران فرج نشان دهنده این واقعیت است که یک نوع رابطه و تشابه میان مسئله «انتظار» و «جهاد» است؛ پس مبارزه با دشمن در آخرین شکل خود تا ظهور حضرت مهدی (عج) وجود دارد. به هر حال ارزش و اهمیت انتظار در حدی است که در این مجال نمی گنجد. اینجاست که حضرت فرموده اند؛ «برای فرج ما دعا کنید.»
    با توجه به موارد فوق، دلایل مورد نظر ما از انتظار فرج عبارتند از:
1- وحدت جامعه در پرتو امامت 2- رشد فکری و عقلی امت در پرتو امامت 3- حفظ فروع دین در پرتو امامت 4- حفظ سنت پیامبر (ص) در پرتو امامت 5- امامت تنها راه رسیدن به خدا 6- امامت، کارشناس دین 7- حکم فطرت در لزوم امامت.
    
منابع:
    1- کتاب سیمای آفتاب، دکتر حبیب الله طاهری
    2- تفسیر نمونه
    3- کتاب نهایه ابن اثیر
    4- اصول کافی، شیخ کلینی
    5- بحار الانوار، علامه مجلسی



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91/11/3 توسط منیره غلامی توکلی

تأثیرات متقابل زن و انقلاب اسلامی در فرمایشات مقام معظم رهبری- برداشت 2

زن انقلابی در آیینه کلام رهبری *نقش زن در انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی

انقلاب اسلامی ایران نقش بسزایی در تبیین جایگاه زن در نظام اسلامی و تغییر نگرش اجتماعی او داشت . زنان در پیروزی انقلاب اسبلامی نقش بسزایی را ایفا کرده و در تثیت آن مؤثر بوده و تحکیم آن نیز بر بصیرت زن مسلمان ایرانی وابسته است . زن به عنوان مدیر فرهنگی و فکری یک خانواده می تواند مایه بقا و تداوم بسیاری از ارزش های فرهنگی ایران و اسلام باشد . از این رو آستانه سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بر آنیم تا با بازخوانی صحبت های مقام معظم ولایت ، امام خامنه ای ؛ بار دیگر تأثیر متقابل زن و انقلاب اسلامی را یادآوری و بر نقش زنان در پیروزی انقلاب و تأثیر انقلاب در احیا هویت زن مسلمان ایرانی تأکید کنیم .
زن انقلابی در ایینه کلام رهبری

بانوان در پیروزی و تداوم انقلاب و در مقابله با حوادث بزرگ دوران ده ساله ، یکی از بارزترین و درخشان ترین نقش ها را داشته اند . امام فقید بزرگوار ما ، با توجه به این نقش حساس بود که در ستایش زنان جمهوری اسلامی ، بارها لب به سخن گشوده و یادگاری های ارزنده ای از قضاوت خود در این مورد برای نسل های آینده بر جای نهاده است .

             پیام به ملت شریف ایران ، در پایان چهلمین روز ارتحال حضرت امام خمینی (ره)  68/04/23
                                                  حدیث ولایت ، ج 1 ، ص 308-
307



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 91/11/2 توسط منیره غلامی توکلی

امروز عصر سری به " آستانه چهل تن " دولاب تهران زدم ؛ پارکی قدیمی که تا چند دهه پیش محل دفن اهالی بومی دولاب بود . دولاب تهران یکی از روستاهای قدیمی شهر تهران است که به دارالمؤمنین معروف است . این محله بزرگ که اکنون جزء ناحیه 4 شهرداری منطقه 14 است دارای سه گذر به اسم "گذر بالا ، گذر میان و گذر پایین است " بزرگان زیادی چون حاج اسماعیل دولابی از این محله برخاسته اند و مردم این محله بسیاری از انقلابیون شاخص چون شهید سعیدی را در راه مبارزات انقلابی همراهی کرده اند .
چند سال پیش به همت مردم این محله تعدادی از شهدای گمنام در این پارک دفن شدند . از برکت حضور معنوی شهدا این پارک قدیمی رونق بیشتری گرفت . برگزاری زیارت عاشورا و تجمع هیئات سینه زنی در مراسم ماه محرم از برنامه های شاخص این آستانه مبارکه است .
هر وقت که به این مکان مطهر قدم می گذاری ، زائرین مزار پاک شهدا را می بینی که هر کدام در حالی که ادعیه ای در دست دارند با چشمانی تر به راز و نیاز با خدا پرداخته و با وصی کردن شهدا ؛ خاسته های خود را از درگاه خدای متعال طلب می کنند . گویی برای مردم این محل زیارت " مزار شهدای گمنام " جزء علایق روزانه شان شده است .
مردان جوان حتی نیمه های شب به چهل تن می روند تا از سکوت و تنهایی که حس نزدیک تری به ملکوت دارد ؛ استفاده کنند . عروس های زیادی قبل از ورود به منزل شوی به این مکان مقدس آمده و با ادای احترام به مقام شامخ شهدا به  خانه بخت می روند .....
........... 30 دقیقه ای از ساعت 14 می گذشت که به چهل تن رسیدم . برای رفتن به خانه دوستی باید از کنار قبور شهدای گمنام رد می شدم . گویی دعوتم کرده بودند . اگر چه پاها مرا گام به گام به مزار شهدا نزدیک می کردند  اما این دل بود که از صمیم قلب برای زیارتشان لحظه شماری می کرد . وقتی به نزدیکی قبور مطهر رسیدم ؛ طبق عادت همیشگی دست را به سینه گذاشته  و از روی ادب سر را خم کرده و سلامی عرض کردم . منتظر جواب نماندم که بسیار معتقدم تا دعوت نشوی و برایت روادید نگیرند اجازه حضور نمی یابی. اگر ادب حکم می کرد بجای سلام؛  علیکم السلام می گفتم ! چرا که ابتدا با سلام آنها رخصت دیدار برایم مهیا شده بود .
از قرار نماز نخوانده بودم و اصلا هم یادم نبود که عقربه های ساعت چه تند می چرخند ! ...... لحظاتی نگذشته بود که با حرکت باد برگه ای جلوی دست قرار گرفت : با کمال تعجب دیدم رویش نوشته شده بود :
اللهم صل علی محمد و ال محمد 
پاداش های 29 گانه نماز
ضمره بن حبیب گوید راجع نماز از پیغمبر (ص) سوال کردند ، فرمودند : 1- نماز از واجبات دین است 2-
خشنودی خداست 3- طریقه پیامبران است 4- محبت ملائک را جذب می کند 5- طریقه ایمان و هدایت است 6- نور معرفت است 7- برکت رزق است 8- راحت بدن است 9- برای شیطان ناخوشایند است   10- حربه ای در مقابل کفار می باشد 11- سبب مستجاب شدن دعاست  12- قبولی اعمال است 13- توشه آخرت مؤمن است 14- شفیع نزد ملکوت است 15- مونس قبر ی می باشد 16- فرش زیر پهلو است 17- جواب نکیر و منکر سات 18- نماز بنده در محشر ناجی اوست 19- لباس بر تنش می باشد 20- نوری در صورتش می باشد 21- پرده ای است بین او و آتش 22- حجتی است بین او و آتش 23 - موجب نجات از جهنم است -  24- عبور از پل سراط است  - 25- کلید بهشت است 26- مهر حور العین است 27- بهای بهشت است 28- نماز است که بندگان را به بالاترین درجات می رساند 29 - چون مشتعل بر انواع عبادات از جمله تسبیج ، تهلیل ، تکبیر، تمجید ، تقدیس ، خداوند در گفتار و دعا است .
.... باز هم اینبار من مسخر شدم . به راستی نمازم دیر شده بود و من غافل بودم ! شهدا من را برای تذکر فرا خوانده بودند ....

این هم چند تصویر از آستانه چهل تن دولاب تهران و مزار مطهر شهدای گمنام  مدفون در آن

مزار شهدای گمنام چهل تن دولاب


مزار شهدای گمنام چهل تن دولاب

مزار شهدای گمنام چهل تن دولاب

مزار شهدای گمنام چهل تن دولاب

مزار شهدای گمنام چهل تن دولاب

مزار شهدای گمنام چهل تن دولاب

مزار شهدای گمنام چهل تن دولاب



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91/11/1 توسط منیره غلامی توکلی
<   <<   11   12   13   14   15      >
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک